I tvivl om ret
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Cyberhus. Jeg vil gerne vide om det er tilladt for ens forældre at tage ens piercing ud når den er blevet lavet? Jeg spørger ikke fordi jeg har fået lavet en piercing uden at få lov... Min mor har sagt ja, men nu brokker hun sig over den, så ville bare lige høre om de kan tvinge en til at tage den ud :)

Svar:
Hej med dig
Da du er 15 år er det sådan, at din mor rent juridisk har forældremyndigheden over dig, indtil du bliver 18 år og det betyder, at hun bestemmer over dig. Derfor har hun ret til at sige til dig, at du skal tage den ud. Men hun kan og må ikke tvinge dig til, at tage den ud, altså det vil sige, at hun må ikke fastholde dig og tage din piercing ud fysisk.
Jeg sidder og tænker på, at det lyder lidt underligt, at din mor i første omgang har sagt ja til, at du må få en piercing og så bagefter brokker sig over det. Måske det kunne være en god idé, at snakke med din mor om det. Du kunne jo prøve, at spørge hende om hvorfor hun sagde ja til det, hvis hun egentlig ikke syntes det var en god idé. Og så tænker jeg også, at du kunne snakke med hende om, hvorfor hun brokker sig over den nu. Det kunne jo være, at i sammen kunne finde en god løsning, hvis i tager en stille og rolig snak omkring det.
Håber du kan bruge mit svar.
Mange hilsner
Majbritt