Højde + kalveknæ
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej Cyberhus :)
jeg er en 13 årig pige som er 183cm høj. Det er rigtig nederen, for folk kommenterer hele tiden på det!! og mig og min familie var ude hos en anden familie For lidt siden, og da jeg satte mig ind i bilen da vi skulle køre hjem, begyndte faren fra den anden familie og grine og råbe op om, hvor lange stænger jeg havde. Han synes jo bare der var så pissesjovt, men det er det jo ikke for mig!!!!!!!
og så har jeg også kalveknæ, hvilket jo kun bliver tidligere pga min højde. Det er til at brække sig over!!!!!!!! Hvorfor lige MIG!?!??
hvordan kan jeg - enten få det væk (?) - eller acceptere det??
please hjælp ;-(...

Svar:
Kære du,
Det er rigtig hårdt, når der er noget ved ens udseende, som man ikke bryder sig om. Især når det er noget, som man ikke bare kan ændre. Og jeg kan godt forstå, at du ikke synes det var sjovt, da faren fra den anden familie grinede af dine ben. Det var heller ikke særlig pænt gjort af ham!
Du spørger, hvordan du kan acceptere, at du har den højde du har. Det er nemmere sagt end gjort, og det kan godt være svært at lære at elske noget, som man lige nu ikke har det så godt med. Men det du kunne gøre, var at prøve at tænke på alle de positive ting, der er ved at være høj. Selvom du ikke synes din højde er det mest fantastiske lige nu, er der rigtig mange mennesker, der synes, at sådan nogle lange ben, som du har, er ekstremt flotte. Langt de fleste modeller, er også høje piger og kvinder. Nogen af de hårdere jobs man kan få, kræver også man har en hvis højde. Hvis man vil være kvindelig politibetjent er der for eksempel en minimumshøjde, og de ser gerne, at man er høj. Det er et stort plus. Dette er også et tegn på, at der er styrker og fordele i at være en høj pige!
Nogen gange kan man også øve sig i at blive gladere for sit udseende på en anden måde. Du kunne for eksempel starte hver dag med at se dig i spejlet, og sige noget positivt til dig selv om dit udseende. I starten føles det måske lidt dumt at stå der og snakke til sig selv, men jo mere man gør det, jo mere kommer man til at tro på det. Du kunne også sige til dig selv, at hver gang du tænker en dårlig ting om dit udseende, så skal du også tænke på 2 gode ting! På den måde kommer du til at bruge mere og mere tid på at tænke på de positive ting. Derudover kunne du måske øve dig i at rette ryggen og være stolt af din højde. Igen - Det kan være svært, hvis man ikke har det helt vildt godt i det, men sådan en høj pige med rank ryg, er bare super flot.
Jeg tænker også, at det måske føles ekstra svært, fordi du kun er 13, og de andre piger på din alder måske ikke er så høje endnu. Det er meget forskelligt hvor hurtigt man vokser, og nogen begynder først at vokse meget i højden efter de er blevet konfirmeret. Det kan være, at du er startet lidt før de andre. Måske kommer det også til at føles lidt bedre, når de begynder at blive højere. Så føler du måske ikke, at forskellen er så stor.
Endelig vil jeg råde dig til at tale med nogen om de tanker du går med. Måske dine forældre, hvis du er tryg ved det? Det kan være, at de selv er høje, eller kender nogen der er, og har nogle gode råd til dine tanker om din højde. Måske har de også nogle gode råd til hvad du kan gøre, når der er nogen, der siger noget dårligt om din højde. For du skal vide, at det ikke er okay! Hvis du har mod på det, kunne du prøve at sige til folk, at du ikke bryder dig om, at de kommenterer på din højde. Det er måske noget du kunne sige til dem, du kender godt. Det er ikke sikkert de tænker over, at det sårer dig.
Hvis det er folk, du ikke kender så godt, er der forskellige måder du kan klare det på. Jeg vil anbefale dig at snakke med en voksen om det, måske en lærer, hvis det er noget der sker i skolen. For det er rigtig vigtigt at folk ved, at det kan være rigtig sårende, når de kommenterer på andres udseende. Er det noget, du kunne forestille dig at gøre?
Med hensyn til du er kalveknæet, kan jeg godt forstå det føles uretfærdigt, at du også skal have problemer med det. Jeg tror desværre også, at det er en ting, som du er nødt til at lære at acceptere, ligesom med højden. Måske kan du bruge nogle af de samme øvelser? Måske kunne du også finde tøj, der skjuler det lidt, hvis det er noget du har det meget svært med. For eksempel kjoler og nederdele, der går til lidt under knæene. Og hvis det er nogen trøst, så tror jeg ikke, at det er noget alle andre mennesker tænker så meget over. Men når man er utilfreds med nogen på sin krop, tænker man selv rigtig meget på det. Så jeg kan godt forstå, at det er noget, der fylder for dig.
Jeg håber, at du fik de svar du søgte. Og jeg håber, at du med tiden kan blive glad for din højde. Det føles sikkert rigtig svært at tro det lige nu, men høje piger er bare så flotte!
Kærlig hilsen Janne