Høj lyd
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Cyberhus. Jeg har et problem med mine forældre. De elsker nemlig at se film. Og det gør de gerne hver aften, og det er der for så vidt ikke noget galt i. Problemet er bare at lyden er så fandens høj, at jeg ikke kan sove. By the way, kan jeg nogle gange også mærke subwooferen i min pude!... Men når jeg så, på en meget pæn måde, beder dem skrue ned, bliver de sure på mig. Jeg har sagt til dem at jeg synes det var træls og umodent af dem, at de ikke tager hensyn til mig og min søsters søvnbehov. Der lyttede de så til mig og skruede lidt ned, men da jeg var gået tilbage til mit værelse, skruede de bare op igen!... Men som om det ikke var nok... For når de er færdig med at se film går de i seng, og så kan man høre de har sex. Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Hej med dig,
Det er rigtig godt du konfronterer dine forældre med, at du gerne vil have de skal skrue ned for lyden om aftenen. For selvfølgelig skal du kunne sove uden at blive forstyrret af fjernsynet. Derfor kan jeg også godt forstå du synes det er irriterende dine forældre bliver sure, når du så pænt beder dem om at skrue ned for lyden.
Selvom du har gjort det før, tror jeg du endnu engang skal fortælle dine forældre, at de skal skrue ned for lyden og gøre dem opmærksom på, at du stadig kan høre tvet, når du er gået i seng. Måske tror dine forældre du sover på det tidspunkt, og derfor tænker det er okay at skrue op.
Det lyder heller ikke særlig sjovt du kan høre dem have sex. Her vil jeg råde dig til at gøre det samme; nemlig at fortælle dine forældre du kan høre dem og gerne vil have de skal dæmpe sig.
Hvis det ikke virker kan du prøve chatten her på Cyberhus, hvor du kan chatte med en voksen og fortælle lidt mere. Den voksne kan også spørge lidt ind til dig og måske kan I sammen finde  flere muligheder.
Jeg håber det løser sig :)
Hilsen
Julie