hår?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
hej, jeg har nogle problemer med mit hår og det generer mig meget. det er langt (til under skulderbladene), brunt og lidt kraftigt. og egentligt er det ret flot, men det der generer mig er bare, at hvis ikke jeg bruger glattejern og føntørrer, så sidder det bare ikke pænt. og jeg er så bange for at slide på det, for jeg er jo faktisk rigtig glad for det! min mor siger tit til mig, at jeg skal tage en pause fra begge dele, men:
1) hvis ikke jeg bruger føntørrer, så hænger det og ser slattent ud.
2) hvis jeg alligevel vælger ikke at bruge føntørrer, så kan det tage timer om at tørre og så kan jeg ikke nå i bad om morgenen - og jeg har ikke tid om aftenen/eftermiddagen.
3) uden glattejern er den nederste del af mit hår (det fra lige under øret og nedefter - hele vejen rundt om hovedet) helt bølgende og vildt fyldigt, og det ser så underligt ud, for så er mit hår øverst bare vildt fladt i forhold til.
jeg ved godt, at det lyder meget overfladisk, at jeg går så meget op i det, men det går mig meget på, for vil så gerne passe godt på det.. så har i nogle tips til, hvordan jeg bedre kan passe på mit hår? jeg har overvejet at krølle det, for jeg kan se på min mors hår (som hun får krøllet), at hun bare kan føntørre det en smule og så lade det lufttørre for resten, og så sidder det perfekt.
jeg har også hørt om glattejern med nogle specielle "plader", der sørger for ikke at ødelægge håret. og igen har jeg hørt om div. produkter, der skulle kunne beskytte håret. men jeg ved ikke, hvad der ville være bedst og hvilke produkter/glattejern jeg skulle købe og sådan.. håber det var nogenlunde læseligt. og tak på forhånd (:

Svar:
Kære Pige
Du skriver, at du er glad, men har nogle problemer med dit hår. Det vil jeg gerne prøve at hjælpe dig med.
Det er rigtigt, at du slider på håret hvis både glatter og føntørrer det hver dag.
Du fortæller, at du ikke har tid til at gå i bad om aftenen, men jeg vil nu alligevel foreslå det. Så kan håret tørre i løbet af natten, og du sparer føntørringen. Jeg vil foreslå kun at vaske håret hver anden dag, det er nemlig sundere for håret, især når det er langt. På den måde kan du spare både lidt tid og slid på håret.
I stedet for at glatte, kan du overveje at sætte håret op eller flette det engang imellem.
Du overvejer at få krøllet dit hår. Det er svær at sige om det er en god ide, så jeg synes du skal spørge din mor til råds da hun har prøvet det. En anden idè kan være, at frisøren tynder ud i dit hår, det kan være at det så bliver nemmere at kontrollere. Prøv at spørg frisøren om hvordan du bedst plejer og kontrollerer dit hår.
Du kan også prøve vores debatforum "Badeværelset", der handler om mode og makeup. Her kan du måske få nogle gode ideer fra andre børn og unge.
Hilsen Julie