Hvornår er det okay?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej :) Jeg er en pige på fjorten, som er lidt forvirret... Eller, jeg vil gerne snart begynde at gå til fester, drikke osv... Men jeg må OVERHOVEDET ikke. For mine forældre er jeg stadig den lille pige på 10 år, og det irreterer mig. Jeg skal konfirmeres næste år, og der er jeg så 15... Og jeg kunne rigtig godt tænke mig at drikke der. Når jeg går til fester, behøver jeg jo ikke at drikke mig fuld? Bare fx. en sommersby? Men mine forældre vil ikke engang tale om det, for jeg er jo kun 14? Håber I vil hjælpe mig...

Svar:
Hej med dig.
Når man har din alder er det meget naturligt at man gerne vil begynde at deltage i fester og drikke lidt cider eller lignede. Og som jeg læser dit brev, er det der er sværest for dig lige nu, at dine forældre ikke vil give dig lov, fordi de synes det er for tidligt, når du kun er 14 år.
Og jeg kan godt forstå, at du synes det er irriterende når dine forældre siger nej til fester, specielt hvis dine kammerater får lov af deres forældre.
Du skriver at dine forældre ikke vil tale om det, men jeg synes faktisk godt du kan prøve at snakke med dem igen. Prøv at sig, at du har brug for vide, hvornår de synes det er i orden at du begynder at drikke og feste.  Og i den forbindelse kan du fortælle dem, at du gerne vil have lov til at begynde at deltage i fester og drikke en enkelt cider eller to, når du fylder 15.
Du kan også prøve at snakke med dem om hvornår de begyndte at feste, - hvor meget de måtte drikke og hvornår de skulle komme hjem osv. På den måde, kan I få snakket om hvordan de synes det skal foregå når du begynder at gå til fester. Så har du noget konkret at gå ud fra, - selvom du måske ikke er enig med dem.
Du skal også vide at det er dine forældre der bestemmer og de gør det de mener er bedst for dig. Så derfor er det sådan lidt en snak, hvor de måske vil lytte til noget af det du siger og på den anden side, kan du blive nød til at acceptere noget af det de siger.
Held og lykke med det.
Venlig hilsen
Nina