Hvornår får jeg menstruation ?

brevkassespørgsmål

Hvornår får jeg menstruation ?

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

Hej cyberhus :-)

jeg er en 13, næsten 14 årig pige der ikke har fået menstruation. Jeg har haft kønshår i ca. 2 år og også udflåd i ca. 2 år. Mine bryster er dog meget små, men det er de i min familie. Både min søster og mor fik det som 12-årige og derfor er jeg rigtig ked af jeg ikke har fået min endnu.

Får omkring et halvt år siden var jeg på slankekur og tabte ca 5 kg dvs. Jeg nu er 161 cm og vejer 47-48 kg. Er det normalt? Jeg synes selv jeg ser meget normal ud i forhold til min vægt blandt pigerne i min klasse.efter slankekurem hvor jeg ikke spiste så meget er jeg begyndt at spise meget af det sunde fedt, og generelt spiser jeg sundt og normalt. jeg tænkte på om der er noget man kan spise for at "fremkalde" sin menstruation eller om der er noget andet man kan gøre. ? Har hørt at der er mad der indholder østrogen som måske kunne hjælpe? Håber i svarer :-)

hilsen mig

Svar:

Hej med dig

Jeg kan godt forstå at du går rundt og undrer dig over hvor din menstruation bliver af. Man vil nemlig hverken være den allerførste eller den sidste der får menstruation.

Jeg synes dog at du lyder helt som du skal være. Det er nemlig meget naturligt at du endnu ikke har fået din menstruation i din alder. Det er meget forskelligt hvordan og hvornår vi udvikler os. For nogle kommer menstruationen tidligt, andre sent, men for næsten alle kommer den på et tidspunkt og så varer den jo faktisk helt indtil du går i overgangsalderen en gang i 50'erne. Der venter altså et langt liv med menstruation hver måned.

Der er ikke rigtigt noget man kan gøre for at få sin menstruation hurtigere. Kroppen bestemmer helt selv hvornår det sker, og jeg tror du vil opleve at det venter lige om hjørnet. Hvis der går endnu nogle år uden menstruation kan du snakke med din læge eller sundhedsplejerske på skolen omkring det, og få lidt information om hvad du kan gøre. Du kan læse lidt mere om menstruation på sexlinien.dk, hvis du vil vide endnu mere.

Lige til sidst vil jeg nævne at din vægt er helt normal og at det ikke har betydning at du var på slankekur for halvt et år siden. Hvis det er noget du bliver ved med at gå rundt og tænke på, synes jeg du skal prøve at snakke med din mor omkring det. Det kan nemlig være rart at dele den slags bekymringer med andre.

Jeg håber du fik svar på det du havde brug for, for at kunne slappe af med dig selv og din krop.

Venlig hilsen Marianne