Hvorfor?!

brevkassespørgsmål

Hvorfor?!

brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år

Hvorfor SKAL man konfirmeres? Jeg har ikke lyst, da jeg er ateist (intettroende). Men jeg vil gerne nonfirmeres, men det må jeg ikke! Hvad skal jeg gøre?

Svar:

Hej

At blive konfirmeret er ikke noget man skal. Det er en tradition at blive konfirmeret og ved konfirmationen bekræfter man sin tro på Gud. Men man fejrer også at man er i en overgang mellem barn og voksen. Konfirmationen betyder meget for mange, og det lyder det til at det gør for dine forældre.

Du skriver, at du gerne vil have en nonfirmationsfest men ikke må. Prøv at fortæl dine forældre hvorfor du ikke vil konfirmeres. At du ikke vil bekræfte en tro du ikke tror på, men stadig gerne vil fejre overgangen mellem barn og voksen. Hvis dine forældre ikke vil lade dig få en fest uden du bliver konfirmeret, må du gøre op med dig selv om du vil undvære festen eller blive konfirmeret alligevel. Der er mange der bliver konfirmeret uden at være sikker på om man tror på Gud. Det er tidligt at man skal tage stilling til det.

Venlig hilsen

Denise