hvorfor!?

brevkassespørgsmål

hvorfor!?

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Oprettet 10 år 2 dage siden

Hej Cyberhus..

jeg har fundet mig en hel fantastisk kæreste. Han er virkelig god ved mig, og han er bare så mega pmsorgsfuld. elsker ham virkelig.! der er bare noget omkring mig selv jeg ikke forstår?? jeg ved ikke en gang om jeg sætter dette oplæg ind på den rigtige brevkasse, men nu prøver jeg den her..

det er fordi at jeg tit tænker på andre piger han har været sammen med.. selvom han fortæller mig at jeg er hans eneste ene, og den første han nogensinde har elsket, så tænker jeg alligevel over hvordan han havde det med de andre piger. har faktisk fået svar på det, og han siger de egentlig ikke var hans kærester. mere bare en flirt.

jeg forstår bare ikke rigtig hvorfor jeg tænker så meget på hans førhenværende "kærester/flirter".. jeg burde jo i virkeligheden bare tænke "åååh hvor jeg glad for han er min, og forhåbentlig for bliver det sådan" sådan tænker jeg egentlig også, men jeg tænker også rigtig meget over hans forrige liv.. vi har snart kommet sammen i 3 måneder.. kan det være fordi jeg ikke føler jeg kender nok til hans baggrund?? altså han er meget sådan "jeg er ligeglad med hvad du har lavet i din fortid.. jeg vil gerne høre om det, men jeg dømmer dig ikke for den du var, men den du er" og jeg ville bare SÅ gerne kunne sige det samme?!

han siger han har taget hash en del gange, og stadig kunne finde på det. og jeg er virkelig ikke meget for det.. jeg sagde til ham at jeg ikke var meget for det, hvortil han så svarede at han tager det ligesom alkohol.. han mener ikke det er mere forkert at tage hash end alkohol. og jeg er bare ikke særlig glad for det, og det HAR jeg sagt til ham. Jeg har også sagt til ham at hvis jeg selv fandt ud af han havde gjort det, og han ikke havde sagt noget til mig. så ville jeg blive meget skuffet og ked af det.. jeg ved ikke om det måske var forkert af mig at sige sådan?? jeg vil bare virkelig være såret hvis jeg selv fandt ud af hvis han havde taget noget, og han så ikke har sagt noget..

et eksempel på det, er fx. at mig og ham var sammen i en hel weekend. og da vi kommer op i hans lejlighed om søndagen, så ser jeg der ligger en pose med hash ved håndvasken ude på badeværelset. han skynder sig at fjerne det.. så her efter hvor der var en 3 dages tid hvor han havde fri, der sagde han at han skulle hygge med hans roomate da de bor sammen ham og hans ven. og da jeg kommer op til ham et par dage efter, ser jeg at det er væk!? jeg ved ikke helt hvordan jeg skulle tage det, eller om jeg skulle spørger ind til det, for min veninde som kender hans roomate godt, siger at han er typen der gør sådan noget.. Men det der bekymre mig er om min kæreste har taget noget, også ikke ville fortælle mig det? for siden jeg sagde at jeg ville sætte pris på hvis han fortalte hvis han gjorde det, så har han virket mærkelig når samtalen er røjet over på stoffer.. sådan som om han går i selvforsvar?? jeg ved ikke. føler bare han skjuler noget.
men følelsen af at nogen skjuler noget, kommer fra mit forrige forhold hvor han røg bag min ryg. så jeg er bare bange for at min kæreste tager hash bag min ryg..

okay.. er kommet lidt omkring her, men nu vil jeg egentlig gerne gå tilbage til det med hans fortid. for jeg har haft en kæreste i 2 år før ham, og ham elskede jeg jo.. ham og jeg fortalte at vi elskede hinanden, men min nuværende kæreste fortæller jo at jeg er den første han har sagt det til, og dermed den eneste han har elsket.. er jeg dobbeltmoralsk??

jeg kan ikke rigtig lide tanken om at jeg ikke ved hvor mange han har haft før? og jeg bliver måske en bitte smule jaloux ved at tænke på at ham og nogen venner var på ferie sammen, og der kunne jo være sket meget der. som fx. at han fik et engangsknald. oooha.. kan ikke forklare mig selv lige nu.. jeg ville gerne kunne beskrive det så godt som jeg nu kunne, og ville være endnu bedre hvis chatten var åben.. men den lukker ligeså snart jeg får fri fra skole.

hvorfor spekulerer jeg sådan over hans fortid? hvorfor kan jeg ikke bare være ligeglad, også tænke på at det er ham og jeg nu, og ikke ham og hans førhenværende flirter.

hvordan kan jeg lade vær at spekulerer sådan på hans fortid??

hvorfor kan jeg ikke lide at han ryger hash? og hvorfor giver det mig en klump i halsen når han fortæller at han mener ikke det er mere farligt end alkohol??

jeg har SÅ mange flere spørgsmål men kan ikke formulerer mig..

jeg synes heller ikke jeg kan være bekendt og spørger ham om han var med til at tage det hash der lå ude på badeværelset. for det første er det et godt stykke tid side, og for det andet burde jeg jo heller ikke koncentrere mig om hvad der er i hans lejlighed??

kan jeg tillade mig at blive sur hvis jeg finder ud af han har taget hash i hans og mit forhold? som er de 3 måneder. eller bare i det hele taget i den tid jeg har kendt ham, som er 5 måneder??

please hvor jeg håber i kan svare på det. helt konkret.. på alle spørgsmålene.

Svar:

Hej med dig

Først og fremmest vil jeg sige, at det er skønt at høre, at du har fundet en fantastisk kæreste. Jeg forstår godt, du er meget nysgerrig omkring din kæreste og gerne vil vide en masse om ham og hans fortid. Den nysgerrighed er meget almindelig, når et forhold stadig er forholdsvis nyt, og mange oplever at have tanker i stil med dine. Du er måske stadig lidt usikker på, hvem han er, og måske føler du dig stadig ikke helt tryg i forholdet. I mange forhold går der et godt stykke tid, før man føler sig hundrede procent tryg. Det kræver tid og ærlighed at få et godt og trygt forhold, og ud fra dine spørgsmål lyder det til, du savner ærligheden.

Men for at starte et sted, så tror jeg, det er et godt tegn, at du tænker så meget på ham og hans fortid. Det betyder, at han betyder noget for dig, og at du bekymrer dig om ham. For eksempel bekymrer hans eventuelle hashforbrug dig, og det synes jeg, du skal fortælle ham. Du kan fortælle om din erfaring med en tidligere kæreste, som røg bag din ryg, og i den forbindelse fortælle at den uærlighed sårede dig meget. Du kan sige til din kæreste, at du derfor gerne vil have, at han er ærlig omkring hans hashforbrug. Måske er han flov over det og usikker på din reaktion. Eller måske skjuler han det for at skåne dig for sandheden eller for at sikre, at der ikke opstår problemer i forholdet på grund af hashen. Her synes jeg derfor, det er vigtigt, du gør det klart for ham, at du hellere vil have, han er ærlig omkring det, end at han går og skjuler det. Sige, at problemerne først kommer, hvis i begynder at være uærlige overfor hinanden.

Ud fra dit spørgsmål lyder det til, at du generelt er imod hash. Jeg forstår derfor godt, at du har det svært med´hans hashforbrug. Det kan du godt fortælle ham. Men du må huske på, at du ikke kan begynde at ændre på ham og hans vaner. Du kan derimod fortælle ham om farerne ved at ryge hash, at det er ulovligt, og at du ikke er glad for, at han ryger. Men jeg tror, du skal passe på med at overvåge ham for meget og fortælle om konkrete episoder, for eksempel det med hashen på badeværelset. Det giver en mistillid i forholdet, hvor du viser, at du ikke stoler på ham. Du kan derimod godt høre ham til, om han har røget i løbet af den tid, i har kendt hinanden. Men snak med ham om det på en pæn måde, hvor du ikke angriber ham. Bring i stedet din bekymring og ærligheden frem.

En anden ting, det lyder til, du tænker meget på, er, hvem han tidligere har været sammen med. Jeg tror, de fleste vil tænke på det, når de får en ny kæreste. Og selvom din kæreste ikke direkte siger det, så tror jeg helt sikkert også, han har tænkt sådan nogle tanker om dig. Måske betyder det bare ikke lige så meget for ham at vide, som det gør for dig. Du kan altid spørge ham ind til det, men her er det vigtigt først at overveje, om du virkelig vil vide noget om det. For hvad nu hvis du synes, hans tidligere flirts var meget kønnere end dig, eller at de lyder som nogle fantastiske mennesker? Så begynder du måske at bekymre dig om det, og du begynder måske at føle, at du ikke er god nok. Nogle gange er det derfor bedst at leve i uvidenhed og bare nyde jeres forhold, som det er. Og så må du stole på ham, når han siger, at du er hans eneste ene og den første, han har elsket. Det lyder i hvert tilfælde som ting, man ikke siger til hvem som helst. Så du er helt sikkert noget specielt for ham.

Jeg tror, grunden til, du tænker så meget på hans tidligere flirts, er, at du er lidt usikker på dig selv. Det kan være, du ikke føler, du er god nok til ham. Ellers har du måske brug for at sammenligne dig med de piger, han tidligere har været sammen med, for at føle dig tilstrækkelig og blive bekræftet i, at du ér god nok. Her er det vigtigt, du lytter til det, han fortæller dig. Du må tage imod de komplimenter, han giver dig, og tro på det, når han siger, han elsker dig. Jeg ved godt, det er lettere sagt end gjort. Ísær hvis man er lidt usikker. Men jeg tror, det bliver bedre med tiden, når i lærer hinanden bedre at kende, og du bliver mere tryg i forholdet. Måske er det også svært for dig at acceptere, at du har så stort et behov for at vide noget om hans fortid, når han ikke viser det store behov for at vide noget om din. Det er forskelligt, hvad folk gerne vil vide, men med tiden skal i nok få fortalt hinanden det, i synes, den anden bør vide. Så prøv at tag det dag for dag.

Jeg håber, du kan bruge svarerne til noget. Det er en skam, chatten ikke har åben, når du har tid, da det lyder til, du har en masse spørgsmål, du gerne vil stille. Men du skal vide, at du altid er velkommen til at skrive ind til brevkassen igen, hvis der er noget, du gerne vil have uddybet, eller hvis der skulle dukke nogle flere spørgsmål op.

Med venlig hilsen Ditte