Hvordan starter jeg en samtale med hende?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej Cyberhus
Jeg har her på det sidste fået øjne op for en sød pige, i klassen ved siden af.
Mit problem ligger i at jeg ikke har nogen idé om hvordan jeg kan starte en
samtale med hende.. Vi har ikke samme omgangskreds, og sidste gang jeg snakkede med hende
var for cirka et halvt år siden(det var dog meget begrænset). Det er ikke hverdag jeg ser hende
da vi ikke ankommer samme tid om morgen eller har fri på samme tidspunkt pga. vores uddannelser.
Vi er dog venner på Facebook.
Har I en måde hvor på jeg kan starte en samtale med hende?
Mvh R :)

Svar:
Hej med dig!
Hvor er det dejligt at høre at du har fået øje på en sød pige på din skole. Det er ikke nemt gerne at ville i kontakt med en, når man sjældent ser hinanden og heller ikke har nogle fælles venner, men det er et godt udgangspunkt at I har snakket sammen før og er venner på facebook! Du spørger i dit brev om vi har nogle forslag til hvordan man får startet en samtale og jeg vil prøve at komme med noge bud. Nu I ikke ses så ofte, så tænker jeg det er helt oplagt at du tager kontakt gennem facebook. Så kan I altid senere hen mødes og snakke i virkeligheden hvis I har en god kontakt.
Det kan være rigtig svært at få startet en samtale med en ud af det blå, da mange ofte føler de skal have en god grund før man kan "tillade" sig at skrive til en anden. Desuden kan det også være svært fordi man ikke ved hvordan, eller om, den anden vil reagere og derfor har man noget på spil. Jeg tænker dog, at du har mest at vinde idet du enten vil få en god snak og en god kontakt ud af det og ellers er der ikke meget der har ændret sig hvis ikke hun svarer. Det er dog altid en god ide at tænke sig om inden man skriver til en man er blevet lidt lun på, idet man skal være klar på konsekvenserne uanset om hun svarer eller ej. Det kan være godt at tænke over hvordan man ville have det hvis det ikke gik som man ønskede, så man ikke bliver alt for såret. Når det er sagt så skal man selvfølgelig altid håbe det bedste. Måske ender det med at I får en rigtig god snak og måske aftaler at mødes.
Helt grundlæggende er det jo altid godt at starte med at sige hej. Måske kunne det også være en ide at fortælle lidt om hvorfor du kontakter hende, fx. at du har set hende på skolen og derfor kom til at tænke på at I på et tidspunkt havde snakket lidt sammen og at du synes hun virkede cool og sød. Jeg tænker det kan være en god ide at skrive mere end hej i dit tilfælde da hun jo nok vil opleve at din besked kommer lidt ud af det blå. Ofte er det starten af samtalen der er svær, fordi efterfølgende så er man jo to om at holde samtalen kørende og derfor også to til at finde på emner, men det kan være rart at have tænkt på nogle mulige emner man kan snakke om, så samtalen ikke går helt i stå med det samme. Mange synes det er et godt emne at snakke om ting man godt kan lide, fx. ynglingsretter, interesser, kæledyr eller andre ting, som hun eller du selv måske går op i. Det kan også være godt at snakke om ting I har til fælles, som I jeres tilfælde kunne være skolen, og så kan det vise sig at I har meget mere til fælles når I begynder at lære hinanden at kende. Det er også altid en god grundregel at virke interesseret i det hun skriver, så hun føler du lytter til hvad hun har at sige.
Det kræver mod at skulle tage kontakt til en pige man har fået et godt øje til, men du lyder som en sød og sej fyr og jeg er sikker på at du nok skal finde modet til få skrevet en besked til hende. Uanset hvad der sker bagefter, så synes jeg det er ret sejt at tage det første skridt og det er noget du kan være stolt af uanset hvad der sker.
Jeg håber du kan bruge mit svar og så vil jeg ønske dig al mulig held og lykke med det!
De bedste hilsner,
Astrid