Hvordan snakker jeg med ham
brevkassespørgsmål af
Mig
12 år
Jeg er kærester med den her fyr, jeg har kunne li ham længe, og en dag spurgte han om vi skulle være kærester. Jeg skrev nej fordi at jeg ikke mener jeg kan finde ud af det, jeg skrev også at jeg godt kunne li ham, men at vi ikke skulle være kærester. Noget tid senere fortrød jeg det, og skrev det til ham. (Det skal lige siges, at det meste foregår på sms) Vi blev kærester, og jeg fortalte det til min bedste veninde nogle dage senere. Ingen ud over hende ved at vi har kontakt og har skrevet sammen. Jeg går i klasse med ham, og har lagt mærke til at han sidder og kigger på mig i timerne og i frikvarterene, han smiler også tit, men jeg er dårlig til at snakke med ham, og jeg har kun snakket rigtig med ham en gang siden vi blev kærester. (det er lidt over 2 måneder siden vi blev kærester) Jeg snakker ikke med ham, og jeg har aldrig været hjemme ved ham. Ingen af mine og hans forældre ved det, og jeg forstår ikke at han ikke har sagt til nogen endnu at vi er kærester. Jeg vil gerne have nogle råd til hvordan jeg kommer i snak med ham, uden at nogen andre finder ud af det, jeg vil helst ikke have at nogen finder ud  af at vi er kærester, jeg er bange for at det vil ødelæggen noget, da en af mine veninder også kan li ham. Vil i ikke nok give mig nogle gode råd til hvornår og hvordan jeg kommer i kontakt med ham uden at det bliver underligt. (Jeg er med en bus hjem, så jeg kan ikke snakke med ham efter skole....

Svar:
Kære dig
Tak for dit brev. Jeg kan forstå at du har lidt svært ved at finde ud af hvordan du skal være som "kæreste", og bare rolig, det er helt normalt. Når man er i din alder, begynder man at blive mere interesseret i det andet køn, og det er på en anden måde end man tidligere har prøvet. Man kan sige at man begynder at blive glade for hinanden på en anderledes måde end venner, og det kilder måske også i maven - og samtidig er det svært at vide hvordan man så skal opføre sig og hvad andre vil mene.
Du skriver at du er lidt bange for at din veninde (som er vild med ham) måske bliver lidt ked af det hvis hun finder ud af at I er kærester. Det kan man nok ikke undgå at hun bliver, hvis hun er vild med ham. Men samtidig bliver hun nok også glad på dine vegne. Jeg tænker at dit første skridt måske kunne være at snakke med din veninde og fortælle hende om at I er kærester. Snak med hende face2face frem for på mobilen. Det kan godt være at hun måske er lidt vild med ham, men det vil være værre hvis hun hører det fra en anden end dig. Du blev jo ikke kærester med ham for at såre hende eller gøre hende sur, men fordi du er vild med ham - og han er vild med dig. Det er bedre at hun får det af vide fra dig, end at hun opdager det tilfældigt, og så måske bliver sur. Du kan godt risikere at hun også bliver lidt ked af det når du siger det, men det er altid bedre at være ærlig end at gå rundt med en hemmelighed. Hvis hun virkelig er din veninde, vil hun også forstå - og støtte dig.
Du skriver også at du har svært ved at finde ud af hvordan du skal snakke mere med ham når du ser ham. Jeg tænker at det måske kunne være en idé at I laver en aktivitet sammen? Måske er der et sted hvor man kan hænge ud sammen bagerst i skolegården, hvor der ikke kommer så mange mennesker? Eller I kan mødes og gå en tur sammen efter skole, hvis det er muligt. Jeg kan godt forstå at du er nervøs for at snakke med ham - det er meget normalt at man bliver lidt nervøs når man skal snakke med en som man er vild med - men du skal huske på at han jo allerede har valgt dig. Han kan godt lide dig, og vil gerne være kærester med dig.
En anden mulighed er at spørge ham (på sms) hvad han tænker om det. Altså om han har gjort sig nogle tanker om hvordan I kan ses/snakke sammen på en anden måde end sms. Det kan jo være at han sidder med de samme tanker som dig, og ligesom dig, ikke ved hvordan han skal gøre. På samme måde kan det også være at han faktisk har sagt det til nogen at I er kærester, men at du bare ikke ved det. Ligesom at han måske ikke ved at du har sagt det til din bedste veninde. Mit bedste råd vil være at spørge ham om han har sagt det til nogen, og hvis ikke, så spørg hvorfor.
Du skriver også at ingen af jer har sagt det til jeres forældre, og jeg tænker egentlig at det heller ikke er nødvendigt lige nu, medmindre du gerne vil have det. Måske kan du starte med at sige det til enten din mor eller din far, og så sige at de selvfølgelig ikke skal sige det til andre (forældre er nogle gange slemme til at snakke med de andre forældre). Hvis du fortæller det til dine forældre bliver det måske også nemmere at snakke med ham/mødes med ham, fordi de så ved hvor du er. Uanset om du fortæller dem det eller ej, så kan det gøre en kæmpe forskel at snakke om det med nogen. Jo flere gange du siger det højt, jo mere virkeligt føles det, og så bliver det måske mere naturligt at snakke med ham.
I kan også begynde at ringe til hinanden. Så er der stadig en tryghed ved at I ikke ser hinanden, men I kan snakke mere flydende sammen end over sms. Det er også nemmere at forklare sig selv med snak end med tekst. Jeg vil anbefale dig at spørge mere ind til hvad han godt kan lide at lave, om hans yndlings musik, mad, sport, osv. Lær ham at kende, og fortæl også mere om dig. Jeg tænker også at du kan prøve at fortælle ham lidt om hvordan du har det med at I er kærester. At det er en lille smule svært for dig, fordi du ikke helt ved hvordan man gør, og at du er bange for at ødelægge det. Som sagt, så kan det jo være at han føler på samme måde, og ellers så kan han måske sige noget som kan give dig mere tryghed og ro.
De første gange man får en kæreste, kan det være svært at vide hvordan man skal være og hvad man skal tale om. Det bliver nemmere med tiden, og jo mere du er ærlig omkring hvordan du har det, jo bedre kan andre hjælpe dig. Det er virkelig sejt at du har skrevet herind, og du er også velkommen i vores chat. I gruppechatten kan du også snakke med andre unge og høre hvad de tænker.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Venlig Hilsen
Signe