Hvordan slipper jeg?

brevkassespørgsmål

Hvordan slipper jeg?

brevkassespørgsmål af
oploti
15 år
Oprettet 7 år 8 måneder siden

Hejsa brevkassen

På søndag har min familie meldt mig til cykelløb, og jeg gider virkelig ikke. Jeg er i dårlig form, og er i tvivl om jeg overhovedet kan klare de 50km. Jeg har plaget og plaget om, at få lov ikke at tage med. Men mine forældre er overbevist om jeg sagtens kan, og desuden har de betalt og gider ikke at disskutere det mere.

Så mit spørgsmål er, hvordan slipper jeg (eller får motivation til rent faktisk at cykle det dumme løb)?

Svar:

Hej med dig

Jeg kan godt forstå du er frustreret over at de har meldt dig til, hvis du ikke selv har lyst.

Jeg vil ikke komme med bestemte gode argumenter du kan bruge til at overtale dem. Det kender jeg ikke rigtig situationen godt nok til. Men man kan sige at du selvfølgelig er i din gode ret til at sige fra. Som 15-årig har du krav på medbestemmelse, og i forhold til sådan noget som en cykeltur er det ikke som sådan noget dine forældre kan tvinge dig til.

Men selv om du tænker at det slet ikke er dig og er i tvivl om du overhovedet kan gennemføre turen, kunne det måske alligevel være værd at afprøve?
Måske har dine forældre tilmeldt jer fordi de gerne vil have at I har en oplevelse sammen? Noget som er lidt anderledes og som kan give jer noget andet til fælles end I plejer at have?

Jeg kan godt forstå at du synes det kan virke uoverskueligt at cykle 50 km, hvis du ikke er vandt til at cykle så meget, men måske skal du prøve at se lidt bort fra distancen? Hvis du nu tager udgangspunkt i at du skal lave noget med resten af familien. Du kan jo starte ud med at cykle og hvis det så viser sig at du ike kan cykle hele turen, kan I måske lave en aftale om at du kan stoppe. Hvis du ved at du kan stoppe undervejs er det måske ikke helt så uoverskueligt. Og hvem ved...det kan være at det ikke er helt så slemt som du tænker når først du er igang?

Lige meget hvad så tænker jeg at du bliver nødt til at snakke med dine forældre igen. Fortæl dem hvad du tænker og så se om I ikke kan lave en aftale hvor i "mødes på halvvejen". Så du måske kan tage med, men være med på en måde som giver mening for dig.

Mange hilsner
Niels-Christian

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål