Hvordan skal jeg tale med hende og andre fremmede mennesker
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej jeg har et problem jeg er autist så jeg er ikke så god til at tale med fremmede mennesker men det plejer at gå efter nogle måneder men jeg er endnu dårligere til at tale med piger jeg kan lide eller syntes ser smukke ud jeg vil gerne vide hvordan jeg falder i snak med fremmede mennesker og piger jeg kan lide uden at blive så nervøs som jeg gør jeg vil også gerne vide hvad man kan tale om med dem

Svar:
Hej med dig. Jeg synes, det er rigtig godt, at du skriver herind og fortæller om dit problem. Jeg kan godt forstå, du gerne vil blive bedre til at snakke med piger og fremmede, og jeg håber, jeg kan hjælpe dig lidt på vej med mit svar. Først vil jeg gerne sige til dig, at det er helt normalt at blive meget nervøs, når man skal snakke med piger. Mange drenge i din alder vil rigtig gerne have noget mere kontakt til pigerne, men de har tit rigtig svært ved at finde ud af, hvad de skal sige, og hvordan man gør sådan noget. Jeg kan forstå på dig, at det nogen gange er endnu sværere for dig at tage kontakt, fordi du har autisme, men du skal vide, at du ikke er den eneste dreng, der går rundt med sådan nogle tanker. Jeg har delt dit spørgsmål op i de to spørgsmål, du stiller: 1. Hvordan falder man i snak med fremmede og piger, man kan lide? Jeg kan forstå på dig, at det plejer at gå godt med snakken efter nogle måneder, men at det især er i starten, at det er svært. Jeg tænker, det kan være en idé at prøve at starte med at smile lidt til den fremmede og se, om der bliver sendt et smil tilbage. Hvis du får et smil igen, kan det være et tegn på, at personen også gerne vil i kontakt med dig. Efter det kan du måske prøve at hilse på personen og måske sige lidt mere end bare "hej". Det handler meget om at tage et skridt af gangen og se, hvordan den anden reagerer på det. Hvis du oplever, at den anden virker interesseret i dig, kan du tage det næste skridt på vejen til at snakke rigtigt sammen. Hvis det er en person, du kender lidt i forvejen, kan du evt. også prøve at starte med at tage kontakt over Facebook eller SMS. Ved først at få lidt kontakt her kan det blive lettere at snakke sammen i virkeligheden. 2. Hvad kan man tale med de fremmede og pigerne om? Jeg kan godt forstå, du synes, det er lidt svært, hvad man kan snakke om. Jeg tror ikke, der er noget, der er rigtigt eller forkert at snakke om, men det kan tit være godt at starte med at tænke over, hvor I kender hinanden fra, eller hvor I har mødt hinanden. Grunden til det er, at det kan være rart at snakke om noget, som I har til fælles. Måske har I begge lige været til time på skolen, måske bor I i samme område eller noget helt tredje. Mange oplever, at den fremmede ikke virker lige så fremmed, når man finder ud af, at man faktisk har noget til fælles. Derfor kan det være en god idé at spørge ind til sådan noget, da det kan gøre oplevelsen af kontakten tryggere for jer begge to. Hvis du bliver meget nervøs lige inden, du skal tage kontakt, kan du evt. lige gå en lille tur og tænke over, hvad du gerne vil sige. Ellers kan du gå på toilettet og trække vejret dybt nogle gange, inden du går hen til pigen eller den fremmede. Det er forskelligt, hvordan man nemmest kommer af med sin nervøsitet, men vigtigst af alt er, at du føler dig tilpas i kroppen og kan slappe af med det. Hvis du bliver afslappet og tryg omkring at skulle falde i snak med en fremmed, vil du måske helt af sig selv kunne finde på, hvad du skal sige, og hvordan du gør det. Husk på, at der ikke findes mange drenge, som synes det er let at tage kontakt til piger. Hvis du har en god ven, kan du måske høre ham, hvordan han gør, eller I kan måske sammen finde en måde at gøre det på. Jeg ønsker dig held og lykke med det og håber, du kan bruge mit svar. Venligst, Matilde