Hvordan skal jeg spørger mine forældre?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Kære brevkasse
Jeg har lige fået en kæreste, på onsdag er det 3 uger siden vi kom sammen. Problemet er at min kæreste og jeg har snakket om at være sammen i fritiden, men jeg ved ikke hvordan jeg skal spørger mine forældre.
håber i kan hjælpe.
kærlig hilsen en fortvivlet pige.

Svar:
Hej Fortvivlede pige
Jeg tror der er rigtig mange der kender til din situation, for det kan godt være både akavet og svært at skulle fortælle sine forældre at man har fået en kæreste.
Jeg tænker at du kan vælge at sige det lige ud. Sådan i stil med mor og far...jeg har fået en sød kæreste og jeg vil gerne have at I skal møde ham. Det kan selvfølgelig godt være svært at skulle springe ud i det så direkte, men på den anden side kan det måske være rart bare at få det overstået.
Men det kunne også være at du kunne starte med at invitere din kæreste hjem uden nødvendigvis at fortælle at han er din kæreste. Du kunne måske sige at han er hjemme hos dig fordi I skal lave nogle lektier sammen eller noget i den stil. Måske er det lidt lettere at fortælle at han er din kæreste hvis først dine forældre allerede har mødt ham? Hvis du inviterer ham hjem kan det også være at dine forældre selv fornemmer at du måske er rigtig glad for ham og selv spørger om der er noget mellem jer...og så kan det måske være lettere "bare" at svare ja, end at skulle være den der tager initiativet til at fortælle det.
Hvis det er den første kæreste du har kan det selvfølgelig godt være at dine forældre lige skal vende sig til tanken om at du har en kæreste. Dine forældre synes måske stadig at du er deres "lille pige" men hvis først dine forældre får mulighed for at møde din kæreste og se hvor glad du er for ham, tænker jeg at der er en rigtig god chance for at de vil blive rigtig glade for at du har fundet en sød kæreste.
Jeg håber du finder en god måde at gøre det på, så du og din kæreste også kan være sammen i fritiden.
Mange hilsner
Niels-Christian