Hvordan kommer jeg ind på ham
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Halløj,
Jeg har ALTID så længe som jeg har kunnet huske, forelsket mig i de drenge der var svære at få. Det bunder nok i, at jeg er meget af den opfattelse at jeg kan score mange, og så går det særlige lidt af den. Jeg har virkelig prøvet at ændre indstilling omkring det, men der er sådan jeg har det med drenge generelt - og det kan jeg bare ikke ændre. Den her gang har jeg så taget det til det, next level, og fuldstændig smask-forelsket mig i en dreng med autisme. Men det er ikke noget jeg som så kan mærke på ham, han er meget sød, enooormt sjov og udadvendt - men altsammen på en meget ydmyg måde. Så autismen påvirker ham altså ikke på den sociale front. Men så alligevel ja, for ham er enoormt svær at komme ind på. Jeg kyssede ham til en fest hvor jeg var fuld, og siden da har vi stortset ikke ført en samtale, det havde vi for den sags skyld heller ikke inden, så det gør det bare ekstra svært. Jeg er selv meget genert og akavet i sådan nogle sitautioner, fordi jeg ved ikke hvordan han har det med det, og er såå bange for at blive afvist. Jeg tør ikke engang at skrive en besked til ham eller noget, fordi han er sååå svær at aflæse! Jeg har lidt hørt fra nogen, at han også synes det er akavet. Jeg føler meget det er mig der skal tage intiavet, og det har jeg bare aldrig været vant til. Desuden ved jeg slet ikke hvor jeg skal starte, jeg kan slet ikke finde på samtaleemner vi kunne ha' sammen, og bliver helt stille når han er i nærheden af mig. Synes det er alt for svært det her.. Vi går begge på efterskole sammen på Sjælland, så jeg møder ham mindst en gang dagligt, hvor jeg kunne have muligheden for at sige noget til ham, men kan virkelig sleeet ikke finde på noget.

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan virkelig godt følge dit dilemma. Det er ikke nemt, når man har forelsket sig i en fyr, har kysset ham og nu ikke rigtig ved, hvordan man kommer videre derfra. Faktisk tror jeg, det er noget, som stort set alle i teenagealderen kender til, for det er nemlig ikke nemt at vide, hvordan man tager kontakt, hvad man skal sige, og hvad den anden tænker.
Jeg lægger mærke til, at du skriver, at du har en opfattelse af, at du kan score mange. Ud fra dette tænker jeg, at din selvtillid må være god, og at du har det godt med dig selv. Dette er et rigtig godt udgangspunkt ift. at skulle tage initiativ til at tale med fyren. Hvis du tror på dig selv og på, at fyre godt kan lide dig, hvorfor skulle han så ikke kunne lide det, du vælger at sige til ham? Prøv at tænk tilbage på, hvordan du andre gange har taget kontakt til nogen, og hvor det er gået godt. Måske kan du bruge nogle af dine erfaringer til at finde på en måde, hvorpå du kan henvende dig til fyren? Har du fx tidligere startet med at skrive en SMS - og hvad har du skrevet? Har du mon tidligere lavet noget med folk i pauserne fra skoletimerne, eller hvordan har du gjort? Forsøg at tænk tilbage på situationer, hvor du har haft succes med at tage kontakt til andre og se, om du måske kan bruge dine oplevelser herfra ift., hvordan du nu tager kontakt til ham den dejlige, du er blevet forelsket i.
Det er meget naturligt, at man bliver genert, og at det føles akavet, når man er vild med en person. Grunden til dette er, at man er bange for at træde forkert, blive til grin, afvist eller ikke få det samme igen. Det viser sig dog i de fleste tilfælde, at man ikke har megen grund til sine bekymringer, fordi den anden person næsten altid vil blive glad for at blive kontaktet eller få af vide, at man er dejlig. Prøv at tænk på, hvordan du ville have det med, at en fyr kontaktede dig. Ville du blive sur? Eller ville du tage det som et sødt kompliment? Langt de fleste tager det som et kompliment, og det tror jeg også, at din fyr vil gøre. Uanset om han ønsker mere eller ej.
Jeg kan godt forstå, at du synes, det er meget svært at finde på noget at snakke om og holde en samtale kørende. Jeg tror, at der er rigtig mange mennesker, der har det på samme måde, især når det handler om forelskelse. Jeg forstår også godt, at du har svært ved at skrive til ham, hvis han er meget svær at aflæse. Det kan være en idé at skrive til hinanden, når man er meget genert, men man skal også være opmærksom på, at det kan blive misforstået, når man enten læser noget eller sender noget, da man ikke kan se på kropssproget, hvordan de tolker det, der bliver skrevet. Mit forslag til dig kunne være at skrive et brev til ham. Her kan du fortælle ham, at du gerne vil lære ham bedre at kende, men at du har lidt svært ved at komme ind på ham. Du kan måske også skrive, hvordan du oplevede den aften, hvor I kyssede hinanden, for det lyder som om, at I begge ,hele situationen er meget akavet, så det kunne også være godt for jer at få klarhed over det. Ved at du skriver det til ham, kan han give dig klar besked om, hvordan han har det med dig, så du også får en klarhed over det. Når du ved det kan det være, at det bliver lettere for dig at snakke med ham. En anden mulighed var også at spørge ham, om I skal se en film sammen. Det gode ved en film er, at man ikke behøver at sidde og snakke hele tiden, og at der er også noget at snakke om under og efter filmen. Derefter kunne du spørge ind til andre film, han godt kan lide, hvilken musik han godt kan lide og spørge ind til hans interesser.
Med det vil jeg gerne sige, at jeg altså ikke tror, du behøver være bange for fyrens reaktion. Nogle gange kommer man til at gå og bekymre sig for meget uden at få gjort noget - og de fleste gange fortryder man, at man ikke gjorde forsøget. Hvis man vil opnå det, man ønsker, er man nogen gange nødt til at bevæge sig ud på dybt vand. Det kan være svært at tage skridtet, men man vil lære meget af det og i de fleste tilfælde være glad for, at man gjorde det.
Selvom fyren er svær at komme ind på, kan du godt lide ham. Tænk over, hvad det er ved ham, du godt kan lide. Er det de ting, han går op i, måden han er på eller bare det hele ved ham? Hvis du fx godt kan lide det, han bruger sin fritid på, kan det være et oplagt sted at starte jeres kontakt. Du kan skrive eller sige til ham, at du synes, det er spændende og spørge mere ind til, hvor længe han har interesseret sig for det, hvordan det startede osv. Det behøver dog ikke nødvendigvis være ift. en fritidsinteresse, men kan også være ift. hans familie. Hvis du kender til hans søskende eller har set dem på skolen, kan du også spørge ind til dem. Uanset hvad du vælger at spørge ind til, er det en god idé at vælge noget, der betyder noget for ham, da han som regel vil føle sig tilpas ved at snakke om noget, han kan lide.
Det kan også være, veninderne på skolen har nogle gode råd eller har prøvet noget lignende. Uanset hvad kan det i hvert fald være en god idé at høre dem, hvad de tænker om det hele, og om hvad du kan gøre.
En sidste vigtig ting er, at jeg ikke synes, du skal tænke over, at han har autisme. Han lyder som en velfungerende og skøn dreng, som fungerer godt socialt, så jeg tror bare, du skal omgås ham på præcis samme måde, som du omgås alle andre. Husk på, at han har kysset dig. I de fleste tilfælde er det et tegn på, at han nok ikke vil afvise dig, hvis du tager kontakt.
Jeg ønsker dig held og lykke med ham.
God jul fra Matilde