Hvordan kommer jeg i kontakt med min gamle veninde?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej Cuberhus :)
Da jeg gik i børnehave havde jeg 2 rigtige gode veninder, men jeg blev sat et år op (så de gik en klasse under mig) så vi mistede vi kontakten men vi startede på samme skolen men de går så en klasse under mig. Den ene har ændret sig meget mens den anden er lidt ligsom hun var "i de gamle dage". Vi var på en lejretur med hele skolen og nu synes jeg at hende der er ligsom i "de gamle dage" er rigtig sød. Vi snakkede ikke rigtig sammen men jeg fandt ud af at vi har samme interesser. Men nu til mit problem jeg aner slet ikke om hun overhovdet kan lide mig og hvordan jeg skal tage kontakt med hende jeg tør selt ikke at snakke med hende på skolen da det ville blive mega akavet. Jeg fortryde rigtig, rigtig, rigtig meget at jeg ikke holdte kontakten.
Jeg skammer mig rigtig meget at jeg ikke tør snakke med hende på grund af min generthed. Hvad gør jeg?
Jeg håber i har et råd til mig.

Svar:
Hej med dig
Hvor er det godt, at du ønsker at tage kontakt til din gamle barndomsveninde.
Der er rigtig mange venskaber, der bliver dannet, når man er små, som desværre ikke kan holde, når man bliver ældre, fordi man ændrer sig, er for lille til at selv holde kontakten eller bor forskellige steder.
Derfor er det jo helt perfekt, at din barndomsveninde går på samme skole som dig, og at hun stadig virker til at være sød og have de samme interesser som dig.
Jeg kan godt forstå, hvorfor at du kan være lidt genert over at skulle kontakte hende, og at du ikke vil gøre det på skolen, hvis det går hen og bliver for akavet.
Der er heldigvis flere måder, som du kan vælge at gøre det på, uden at gå direkte hen og snakke med hende:
Jeg kender en pige, som engang modtog et brev fra sin gamle barndomsveninde, hun heller ikke havde snakket med siden børnehaven. I brevet var der vedlagt et billede fra børnehaven, hvor de legede sammen. Hun skrev i brevet hvorfor, hun valgte at skrive og skrev, at hvis pigen ville, om de så ikke skulle mødes og få snakket. Idag er de to piger rigtige gode veninder.
Derfor kan du måske prøve, at skrive et brev til din barndomsveninde, hvor du fortæller hende, at du i lang tid har tænkt på, at det kunne være sjovt at mødes og snakke om de gamle dage.
Det kan være en god ide at skrive dit navn og mobilnummer i brevet, så hun ved, hvor hun skal kontakte dig igen.
Hvis du ikke har lyst til at skrive et brev til hende, kan du prøve, om du ikke kan skaffe hendes mobilnummer eller mailadresse, så du kan skrive en SMS eller mail til hende i stedet.
Hvis I begge har Facebook, kan det også være en løsning at ansøge hende om at være venner derinde, og i den forbindelse skrive en besked til hende.
Jeg er sikker på, at uanset hvordan du vælger at kontakte hende igen, så bliver hun glad for det. Der er ikke noget bedre end at blive kontaktet af en gammel veninde, man har mistet kontakten med! Det er ikke sikkert, I ender med at få et tæt venskab, men uanset hvad vil din barndomsveninde sikkert blive glad og tage det som et kompliment, at du har tænkt på hende.
Selvom det kan føles svært at skrive brevet eller kontakte hende direkte, så bliver du også glad over at få det gjort. Hvis du ikke kontakter hende på den ene eller anden måde, så vil du sikkert gå rundt og fortryde det senere. Det ville være så ærgeligt.
Derfor håber jeg, at du kan bruge mit svar og én af mine løsninger, så du får modet til at kontakte pigen.
Held og lykke med det.
Kærlig hilsen Mette