Hvordan kan jeg overtale til en piercing?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Cyberhus. Jeg er en pige som i rigtig lang tid (flere år) har ønsket mig en læbepiercing. Jeg har snakket med min mor om det, men hun afviser det totalt. Hun ser det som noget kun 'punkere' går med, men jeg ser det som en måde at dekorere sin krop på og være unik. Desuden findes der jo også smykker der kan skjule piercingen og hvis jeg bliver træt af den, kan jeg tage den ud. Så vil den efterlade et ar eller hullet vil bare være der, det er fint nok. Jeg har læst bla. her på Cyberhus om piercinger, jeg har læst bøger om risikoen ved piercinger og ved efterhånden en del om det. Jeg ved godt at en læbepiercing kan påvirke tænderne og tandkødet, men man kan sætte en ind af et specielt materiale, så det ikke ødelægger tænderne. Jeg ved at det ville kunne påvirke min jobsituation, men jeg har lige nu et rigtig godt job hvor jeg har spurgt dem om der er regler omkring påklædning osv - de sagde at de var fuldstændig ligeglade, om jeg så dukkede op med grønt hår. Og ellers ville jeg bare kunne tage den ud på arbejde eller hvis vi fx skulle til familiemiddage. Jeg vil ikke have en piercing fordi alle folk synes det er sejt, jeg vil have det fordi jeg synes det er flot. Mvh. Julie

Svar:
Hej Julie
Det virker som om, at du har sat dig rigtig godt ind i det med piercinger, og hvad det kan have af forskellige konsekvenser for dig. Jeg kan høre på dig, at det er et brændende ønske for dig og jeg vil derfor foreslå dig, at tage en god snak med din mor om det igen - hvor du ikke presser, men fortæller hende, hvorfor du så gerne vil have den piercing og alt hvad du har tænkt omkring det - faktisk lidt ligesom du har forklaret i brevet her til Cyberhus.
Du kan samtidig vise hende billeder af forskellige personer, der har piercingen, så hun kan se, hvordan den ser ud og se at det ikke kun er "punkere", der har sådan en.
Men når det så er sagt, så er det vigtigt, at du ikke plager om det, for det kan bare skabe en irritation hos din mor, som gør, at du helt sikkert ikke får lov. Hvis hun afviser det igen, så lad emnet ligge og når der så er gået lang tid, kan du prøve at nævne det igen, for at se om hun har skiftet mening.
Hvis det ikke er tilfældet, så må du vente, til du er gammel nok til selv at bestemme over din krop og dine kropsudsmykninger. Du skal huske, at der også er mode indenfor det område - så det kan være, at du slet ikke synes, at den slags piercing er sagen, når du endelig får lov til selv at bestemme. Derudover skal du huske, at det sagtens kan være at din arbejdsgiver nu synes, det er fint nok, men når du bliver ældre og skal have et andet job, kan det være, at de ser helt anderledes på det.
Jeg håber, du får dig en god snak med din mor om det - måske har hun også nogle argumenter og viden om området, som du ikke har :)
De bedste hilsner
Simone