Hvordan kan jeg blive mere social

brevkassespørgsmål

Hvordan kan jeg blive mere social

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 6 år 9 måneder siden

Hej brevkasse  er 17 år og går på i gymnasie, jeg har kun en enkelt god ven.   snakker ikke rigtig med dem fra gymnasiet, og har ikke rigtig noget social liv, jeg spiller rigtig meget men kunne også godt tænkte mig at blive mere social, er bare ikke særlig god til at snakke med folk, jeg drikker heller ikke som er en rimelig stor omdrejningspunkt hvor jeg går i skole og føler bare at jeg ikke passer ind og altid mangler noget i mit liv og ville høre om i havde nogle råd til hvordan jeg måske kan blive mere social

Svar:

Hej med dig,

Først og fremmest synes jeg, at det er rigtig sejt af dig at skrive herind. Det kan være rigtig svært at føle sig ensom og uden mange venner, og der er er rigtig mange - både på din alder, men også yngre og ældre - som oplever følelsen af ensomhed. En god start for at komme ud af den onde cirkel som man ofte ender i, når man føler sig ensom og føler at man mangler noget i sit liv, er at gøre noget aktivt for at ændre på det. Og det er lige præcis det du gør, ved at skrive herind.
Jeg vil rigtig gerne komme med nogle konkrete forslag til hvad du kan gøre:

Du skriver, at du ikke rigtig snakker med dine klassekammerater og at alkohol er noget der fylder rigtig meget i skolekulturen på dit gymnaie. Det er ikke unormalt, at det fylder meget i din alder, men jeg er samtidig helt sikker på, at der er flere end du tror, som går rundt og har de samme tanker om alkohol som dig. Du skriver ikke om det, at du ikke drikker alkohol afholder dig fra at deltage i sociale sammenhænge, hvor der er alkohol indblandet. Hvis det gør det, så vil jeg foreslå at du alligevel tager med til fester eller fredagsbarer selvom du ikke drikker alkohol. Man kan sagtens have en sjov fest og få snakket med mange mennesker selvom man ikke drikker. Det kan være, at du finder ud af at der er nogen fra din klasse - eller andre klasser - har de samme interesser som dig og er nogen du rigtig gerne vil lære at kende.

Du skriver ikke hvad du spiller, men jeg tænker at det er en form for computerspil. Det kunne måske tænkes, at der findes en form for forum, hvor du kan skrive sammen med andre om det/de spil, du spiller. Der er jeg helt sikker på at du kan møde nogen, der har samme interesse for spil som dig.

Et tredje forslag kunne være at du begynder til en fritidsaktivitet, som du finder interessant. Det kan være alt fra musik til dans til tegnekurser - der er masser af muligheder. Hvis du finder noget, som du brænder for, kan jeg garantere at der også er nogen der, som du kan komme til at snakke sammen med. Du kan jo prøve at google dig lidt frem til hvilke muligheder der er, der hvor du bor.

Afslutningsvis vil jeg lige nævne Ventilen, som er er til for ensomme unge mellem 15-25 år. De har væresteder i flere kommuner, hvor man kan besøge dem og møde andre unge, som også gerne vil være mere sociale og møde nye mennesker. Du kan finde mere information på: www.ventilen.dk/

Jeg håber, at du kan bruge mit svar og jeg ønsker al held og lykke!

Mange hilsner
Stine

StineAs billede
Stine har svaret på dette spørgsmål