Hvad Kan jeg gøre anderledes?
brevkassespørgsmål af
anonym123456789
13 år
Jeg går noglegang med en tanke inde i mig selv. Hvad kan jeg gøre anderledes?
Jeg har en "veninde" eller hun er ikke min ven, da hun har været rigtig led mod mig, men noglegange så er hun sød...? vi går i klasse sammen og samme fritidsinteresse. Problemet er at hun prøver at blive rigtig gode venner med ALLE.. Hvis jeg står og taler med nogle, så er hun der altid og hun prøver bare at skubbe mig væk.. Når de ikke er der så kan hun være sød og sådan.. Når det sker så bliver de gode veninder med hende og jeg lidt udenfor.. Jeg taler pænt til hende, men jeg synes det er irriterende når hun er der.. Hun hved bare altid hvad hun skal sige, også til personer hun ikke kender så godt.
Hun blærer sig også helt vildt..!!
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at blive bedre venner med nogle af dem hun også taler med. Jeg prøver bare at være mig selv. i starten kan jeg også være lidt genert eller jeg ved bare ikke helt hvad skal sige. Har i nogle råd til det?

Svar:
Kære dig,
Jeg kan høre du synes din veninde fylder meget og at det går udover dig. Det er som om at du ikke rigtig får plads til at skabe kontakt til de piger du gerne vil fordi din veninde kommer først. Jeg tænker først og fremmest at du skal overveje om hun er en du skal bruge din energi på. Det lyder som om at hun kun vil dig og er sød ved dig når de andre ikke har tid. Hvis du bliver skubbet væk så snart de andre er der, så synes jeg ikke hun lyder som en særlig god veinde. Så overvej om hun er en du vil bruge tanker og tid på. Jeg synes i hvert fald ikke du må lade dig slå ud af hende, og jeg synes du skal passe på med at sammenligne dig selv med hende. Vi er - heldigvis- alle forskellige. Nogle er mere udadvendte og snakker meget når de møder andre mennesker, mens andre er mere stille og generte. Du fortæller selv at du kan være lidt genert - og det er helt ok! Der er plads til det hele. Mange mennesker har brug for at lære andre at kende lidt før de åbner mere op. Det er der intet galt i. Du må ikke gå og føle dig presset fordi du ikke ved, hvad du skal sige - det skal nok komme. Jeg tænker at det du skal starte med, er at sige til dig selv at du er helt ok som den du er. Sig til dig selv at det okay at være genert og at det er fedt at du ikke er som din veninde - du er dig! Derudover så tænker jeg mht. at få veninder, at en mulighed kan være at ses med en af pigerne efter skole - her kan i få mulighed for at lave nogle andre ting og snakke sammen på en anden måde end når I er på skolen, hvor der er mange andre også.
Så prøv at slå din veninde lidt ud af hovedet, tro på at du er skøn ligesom du er, og så se om ikke du kan få et par aftaler uden for skoletiden med nogle søde piger, som kan være nogle gode veninder.
De bedste hilsener,
Charlotte