Hvordan jeg skal få det sagt?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Kære Cyberhus. Jeg har nogle ting, jeg godt vil drøfte/spørge jeg om. Det er således, at jeg er forelsket i en pige, og jeg syntes jeg er klar til, at tage det næste skridt... Jeg føler mig helt parat til det, jeg er er ikke bange for at blive til grin, afvist eller lign. - men jeg ved ikke rigtig, hvordan jeg skal spørge hende. Skal jeg invitere hende ud, og se om hun acceptere mig, og så derved tage det næste skridt? Eller skal jeg tage en snak med hende, og sige hvad jeg føler? - først vil jeg lige sige, at vi har kendt hinanden i 3-4 år godt og vel, (forelskelsen har stået på i lang tid....) vi har gået i samme klasse før, men nu går vi i parallel klasse, så vi snakker ikke så meget sammen mere, hvilket jeg tror skyldes, at jeg kan lide hende, og hun måske kan lide mig, kortere sagt, vi er begge generte. Så der går langt imellem vi snakker med hinanden, jeg kan bedre snakke med hende, når det kun er os to, alene. Det er svære for mig, når der er andre omkring os. Når vi ikke snakker så meget sammen, prøver jeg at skabe hendes opmærksomhed på en anden måde. Jeg forsøger ofte, at få øjenkontakt med hende, som ofte også lykkes. Det er som om, vi begge ved, at vi vil mere end at være venner, vi opsøger generte hinanden, ingen tør at tage det næste skridt - men som jeg vil gøre nu! Men hvordan? - som sagt, har jeg ingen problemer med, at skulle fortælle hende det, det er bare hvordan. Hvis jeg lige vender tilbage, til det med "at invitere hende ud" en såkaldt "date" For at være helt ærlig, er en date ikke mig, jeg føler af en eller anden grund, det er underligt og akavet, jeg ved ikke om, det bare er mig der er barnlig, eller sådan noget, men jeg føler ikke, at en date er mig. Det der med date, er fint nok NÅR man kommer sammen, men før et forhold, er det ikke lige mig. Det forekommer mere naturligt for mig, at skulle fortælle hende, hvad jeg føler, men er det for direkte og fortælle hvad jeg føler? - men for mig virker det, som sagt mere naturligt, at skulle fortælle, hvad jeg føler for hende. Jeg er åben for nogle ideer til stille og rolige "dates" men som sagt... - Så mit store spørgsmål er her til sidst. HVORDAN SKAL TAGE DET NÆSTE SKRIDT? via date? fortælle mine følelser? eller noget tredje? Hilsen den håbende og lidt forvirrede.

Svar:
Kære Håbende
Hvor er det bare dejligt at høre, at du har fundet en pige, som du er forelsket i. Det kan være den bedste følelse i verden, men det kan også være den mest fortvivlende følelse. Ud fra det du skriver, kan jeg fornemme, at du lige nu er i vildrede over, hvordan du lige skal håndtere det, og det kan jeg godt forstå.
Du nævner selv flere forskellige muligheder for at få tingene sagt til hende. Bl.a. nævner du "en date", hvilket du selv skriver ikke vil falde dig helt naturligt, så derfor vil den løsning ikke være den bedste for dig. Det skal jo helst være sådan, at du føler dig tryg og godt tilpas. Men husk - en date behøver ikke at være en højtidelig middag med lys på bordet. Det kan også være en hyggelig tur i skøjtehallen, en gå-tur nede i byen for at spise is osv.
Du spørger, om det er for direkte at fortælle, hvad du føler og det er jo forskelligt fra pige til pige. Nogle piger kan lide det, mens andre bliver skræmte. Derfor tænker jeg, at det måske er bedst først og fremmest at begynde at tale mere med hende? Sig hej til hende på gangen, følges med hende til/fra skole, send hende en sms - spørg ind til hendes dag, hvordan hun har det osv. Ved at være mere i kontakt med hende og vise interesse, ved hun, at du ikke er ligeglad med hende og hun vil derfor ikke blive fuldstændig overrasket, når du fortæller om dine følelser. Når I har talt mere sammen og brugt mere tid sammen får hun måske lyst til at komme tættere på dig og sandsynligheden for at hun gengælder dine følelser er større.
Jo mere I taler sammen, jo flere tidspunkter vil I være alene og jo lettere ville det være at få det sagt.
Når I har talt mere sammen kan det jo være, at I finder ud af, at I har samme ynglings film, elsker samme tv serie eller noget i den stil og så vil det jo være meget oplagt at invitere hende over, så I kan se dem sammen :)
Jeg håber, at du får fortalt hende, hvordan du har det.
Held og lykke og gode tanker
Simone