Hvordan fortæller vi hende det?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Cyberhus. Først vil jeg lige sige tak for en super god brevkasse hvor i giver super gode råd, da det ikke er første gang jeg skriver herind.
De andre gange har det bare været småproblemer eller ting jeg var usikker på. Men det her er altså rimelig stort.
Mine forældre blev skilt for omkring et halvt år siden. Min mor begyndte at se en fyr for et nogle måneder siden ca.
Hun er rigtig glad for ham, det kan man tydeligt se. Jeg synes også at han var meget sød i starten. Men for 2 uger siden, til en familiefest, begyndte jeg at få beskeder fra ham.
Den første var noget med "Du ser virkelig godt ud i den kjole"
Tænkte at det måske var noget han mente godt, men kom til at sige på den forkerte måde. Men fik flere og flere fra ham, og de begyndte at blive mere seksuelle. Valgte til sidst slet ikke at åbne dem. Da jeg stadig fik beskeder fra ham dagene efter, valgte jeg at slette hans nummer. Det hjalp ikke meget, da han kendte mit og bare sendte løs. Kan man blokere et nummer? Hvis man kan, hvordan gør man så? Men altså, det er ikke kun de spørgsmål jeg gerne vil have svar på.
Han stoppede efter lidt tid med at sende dem. Det var jeg super glad for. Men så begyndte det syge svin (undskyld sproget) også med at sende ubehagelige, seksuelle beskeder til min
12-ÅRIGE LILLESØSTER! Jeg var den eneste hun fortalte det til, så jeg fortalte også om de beskeder han havde sendt til mig.
Vi er fuldstændige enige om, at vi skal fortælle vores mor det her. Men vi aner virkelig ikke hvordan. Hun er jo så glad for ham, så vi er virkelig bange for at hun vil blive knust.
Slevfølgelig skal vi fortælle hende om det, men hvordan? Der er jo nok ikke en god måde at fortælle hende det, men har i nogle råd? Hvordan får vi overhovedet startet den slags samtale med hende?
Hilsen L

Svar:
Hej med dig,
Hvor er det dejligt at høre at du kan lide vores brevkasse og kan bruge vores råd. Jeg håber også du kan bruge dette svar.
Jeg kan godt forstå, at I er i tvivl om hvordan I får det sagt på en god og ordentlig måde. Det er en svær "hemmelighed" at sidde med, og jeg er helt enig i at I bliver nødt til at sige det til jeres mor. Det lyder til, at I holder rigtig meget af jeres mor og vil hende det bedste. Det er så dejligt at høre og I lyder som nogle super seje og omsorgsfulde døtre! Det er svært at skulle fortælle en man holder af at den mand hun er rigtig glad for sender hendes døtre ubehagelige beskeder. Som du også skriver i dit brev, så er der nok ikke ligefrem en god måde at gøre det på, men man kan sige det på en omsorgsfuld og ordentlig måde, som jeg vil prøve at komme med et bud på her:
Først og fremmest tænker jeg det er vigtigt at I fortæller det til jeres mor uden at hendes kæreste også er der, hvis det er muligt. Man ved aldrig hvordan andre vil reagere på det man siger, men jeg kunne forestille mig at hun nok får et ret stort chok og derfor kan det være rart lige at kunne tænke over det og synke alle de nye informationer inden hun skal snakke med ham. Når man får sådan noget af vide som man slet ikke havde forestillet sig, så kan det være svært helt at fatte. Måske vil hun i starten benægte det eller slet ikke kunne forstå det. Hvis det sker må I ikke tolke det som om hun ikke stoler på jer eller tror I lyver, men det er en helt naturlig reaktion når man får noget at vide som man ikke havde set komme. Måske kunne det være en god ide at gemme nogle af beskederne, så I kan vise hende nogle eksempler, hvis hun ønsker det. Det kan være meget rart at have dem til at bakke det I siger til hende op. Desuden tænker jeg at I skal fortælle hende i god tid at I har noget I gerne vil snakke med hende om, men at det skal være på et tidspunkt hvor det bare er jer tre og et tidspunkt hvor I alle har tid til det. Det er som sagt en ret stor ting I vil fortælle, så jeg tænker det er bedst hvis I har noget tid til at få det sagt og hun har noget tid til at fordøje det. Hvis man har travlt eller er stresset over at man skal nå noget, så kan det være svært at have sådan en samtale som I skal have. Måske kan det også være en god ide hvis dig og din søster forbereder jer på hvad I skal sige og hvordan I skal få det sagt. I kan måske aftale hvem der siger hvad og hvordan det skal siges. Måske har I det bedst hvis det kun er en af jer der siger noget. Det må I sammen aftale og mærke efter hvad I har det bedst med.
Selvom det er en rigtig svært opgave I skal løse, så husk på at I har hinanden. I gør det kun for at hjælpe jeres mor og i hendes bedste interesse. Det vil hun vide. Selvom hun måske bliver ked af det eller sur, så er det ikke på jer.
Du er meget velkommen til at snakke med vores dygtige rådgivere om det på vores 1-1chat, hvis du har brug for at dele tankerne med flere eller har brug for flere råd til hvordan I kan få det sagt på en ordentlig måde! Du finder chatten her. Det kan være rart at snakke med nogle helt andre om det inden man skal sige det til sin mor.
Jeg vil ønske jer alt mulig held og lykke med at få det sagt! I er seje!
De allerbedste hilsner,
Astrid