Hvordan fortæller jeg det til mine forældre?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Cyberhus.
Jeg begyndte for en måned siden at ryge e-cigaret uden at mine forældre vidste det. Så et par uger efter opdaget de det så, de blev ikke sure men lidt skuffet og de rådet mig til at stoppe. Så jeg stoppede med det. Nu her efter 3 uger har jeg besluttet at jeg gerne vil begynde igen, men jeg er rigtig bange for hvordan de vil reagere og hvordan de tager det. Jeg har længe ville sige det til dem, men jeg har simplethen ikke turde gøre det. Så nu søger jeg hjælp hos jer om hvordan jeg kan fortælle det til dem på en ordentlig måde.
Tusind tak på forhånd

Svar:
Kære dig
Du skriver at du gerne vil have hjælp til at fortælle dine forældre at du er begyndt at ryge e-cigaret igen, selvom de tidligere rådede dig til at stoppe. Det lyder som om at det fylder meget for dig, og jeg er glad for at du har skrevet ind til vores brevkasse.
E-cigaretter er blevet et hit blandt dem der gerne vil stoppe med at ryge almindelige cigaretter eller mindske deres forbrug. Jeg tænker, at du ved hvordan det fungerer, så det vil jeg ikke gå nærmere ind på. Hvis du alligevel ønsker at læse mere om virkningen kan du klikke her. Ligesom med andre cigaretter, så er det først lovligt for dig at købe e-cigaretter når du er 18 år. I følge de fleste forhandlere kan du vælge at ryge e-cigaret med eller uden nikotin, men der er nogle undersøgelser som har vist nikotin i e-cigaretter som var skiltet "uden nikotin" - så det kan altså være svært helt at vide, hvad der er i. Desuden ved man endnu ikke helt hvilke konsekvenser dampen kan have på din krop. Derfor kan man ikke helt sige, at det er hverken bedre eller værre end at ryge en almindelig cigaret. Fordi al røg (og damp) påvirker lungerne, og kan føre til forskellige sygdomme, giver det godt mening at dine forældre er bekymrede for din brug. Når de råder dig til at stoppe, vil jeg derfor tro, at det er fordi de ønsker dig det bedste, og ikke ser at du bliver afhængig af noget, der kan være skadeligt. Man kan blive afhængig af e-cigaretter på samme måde som med almindelige, og nikotin er et af de mest afhængighedsdannende rusmidler, fordi det virker meget hurtigt og aftager meget hurtigt.
Du skriver at du stoppede efter at du fortalte dem om det sidste gang, men du skriver ikke noget om, hvorfor du er begyndt igen. Jeg kan forestille mig, at det har været fristende at starte igen og at det sikkert var virkelig svært at stoppe. Særligt hvis det er noget som dine venner også gør. Mit råd er, at du snakker åbent med dine forældre om det. Fortæl dem om dine grunde til at begynde igen, men forvent at de nok vil blive skuffede igen - og muligvis kede af det - husk at det er et udtryk for deres kærlighed til dig, og ikke fordi de "bare" vil kontrollere dig. Jeg ved godt, at det kan være meget skræmmende at skulle sige noget til sine forældre, når man næsten allerede ved, hvordan de vil reagere - og at det ikke er en god reaktion. Måske kan du lave en aftale med dem om, at du nok skal komme til dem, hvis du begynder at ryge mere end du har lyst til - altså hvis din trang begynder at overtage dit liv. På samme måde kan du forsøge selv at have lidt kontrol over situationen - overvej hvornår det er vigtigst for dig at ryge: er det om morgenen, aftenen, efter et måltid eller? Så kan du lave nogle spilleregler for dig selv, som kan hjælpe dig til at holde styr på din brug og samtidig give dine forældre en fornemmelse af, at du har en vis grad af kontrol. Det kan f.eks. være at sætte et bestemt tal på, hvor ofte du vil ryge hver dag eller måske beslutte, at du ryger første gang til middag - altså "skubber" den første røg, så det ikke er det første du gør. Hvis det så begynder at sprede sig for meget, så overvej at tage en snak med dem og bed om deres støtte til at stoppe igen.
Jeg kan forestille mig at du måske har mest lyst til at undgå konflikten - og slet ikke sige noget til dem - men jeg vil altid anbefale at have et ærligt forhold til dine forældre. De holder af dig uanset om du ryger eller ej, og hvis du på et tidspunkt ønsker at stoppe igen, så kan de være en rigtig vigtig støtte.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Venlig Hilsen
Signe