Hvor står jeg ?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej
jeg er en meget genert dreng og jeg har altid været venner med de populære drenge i klassen og andre steder men når det kommer til piger er jeg i stor nød. Jeg har svært ved at snakke med piger som jeg kan lide.
Der er en pige som jeg har et lille crush på. Det var hende der startede med at kontakte mig men jeg har sådan prøvet med forskelige forsøg på at se hvor jeg står henne men intet er lykkedes. Så jeg ville bare spørge om hvordan jeg kan finde ud af hvor jeg står hende i hendes øjne
og det var alt herfra :)

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan virkelig godt sætte mig ind i, at du synes, det er svært at vide, hvordan pigen opfatter dig, og hvor du står i hendes øjne. Faktisk stiller du et spørgsmål, som rigtig mange drenge på din alder, tidligere har stillet os her i Cyberhus; nemlig spørgsmålet om, hvordan man ved, om en pige kan lide en.
Jeg synes, det er rigtig fint, du har gjort forskellige forsøg på at finde ud af, hvor du står, for det er nemlig en rigtig god idé at prøve at fornemme sig frem. Hvordan du har gjort, ved jeg dog ikke, så derfor vil jeg give dig mine råd til, hvordan man stiller og roligt kan mærke sig frem og forsøge at finde svar.
Først og fremmest tænker jeg, at du skal prøve at lægge mærke til, hvordan pigen kigger på dig, taler til dig og generelt er over for dig. Hvis hun smiler tilbage til dig, når du smiler til hende, kan det fx være et tegn på, at hun kan lide dig. Du kan også lægge mærke til, om hun griner af dine jokes, opsøger de grupper, du er en del af, samt om hun svarer dig og virker interesseret, når du enten taler eller skriver til hende. Når du har samlet dig et billede af de forskellige ting, kan det være, det er lidt mere klart for dig, om hun kan lide dig eller ej.
Hvis det stadig er helt umuligt at finde ud af, kan du måske prøve at høre nogen af dine venner, som kender jer begge to. Det kan være, de har et lidt mere klart indtryk af, hvor du står ift. pigen.
I sidste ende er det selvfølgelig altid en mulighed at spørge hende direkte. Simpelthen fortælle hende, at du kan mærke, at du virkelig godt kan lide hende, og at du derfor er nysgerrig efter at vide, hvad hun synes om dig. Inden du gør det, kan du også starte med at invitere hende til noget, I skal lave sammen: fx gå i biografen, gå en tur, spille et spil eller noget andet. Hvis hun siger ja til sådan et tilbud, tror jeg godt, du kan regne med, at hun ikke er helt afvisende over for dig.
Når man er lidt genert, kan det være svært at gøre mange af de ting, jeg har foreslået. Husk dog altid på, at man næsten kun kan fortryde det, man ikke gjorde. Med det mener jeg, at selvom det er svært, vil det at opsøge svar tit vise sig at være det hele værd. Hvis du ikke gør det, risikerer du nemlig, at du må gå i ubehagelig uvished rigtig længe. Så forsøg at tag skridtet og gør noget aktivt for at finde et svar. Det værste, der kan ske, er, at hun siger nej, og set fra den positive side vil sådan et svar måske bare kunne hjælpe dig til at komme videre.
Jeg håber, du kan bruge mit svar og ønsker dig held og lykke med pigen.
Kh. Matilde