Hvor høj bliver jeg ca.?

brevkassespørgsmål

Hvor høj bliver jeg ca.?

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

Hej! Jeg er en frisk pige på 13 år, og det er jeg lige fyldt her den 25. februar. Jeg fik så min menstruation for 2 måneder siden, dvs. jeg endnu ikke har haft min menstruation i et år eller et halvt endnu, men kun i 2 måneder. Jeg er 1,65,6 cm. Min mor er 1,60 cm. Min far er 1,83 cm. Min mors side af familien er ret så lav, hvor min fars side af familien derimod er meget høje. Min halv storesøster, vi har den samme far - havde en mor på samme højde som min, og så har vi samme far. Hun endte med at blive hele 1,80 cm, hvilket er jo meget højt for en kvinde. Nu tænker jeg så bare lige... om jeg bliver så høj? Vi har jo samme far, og vores mødre er på samme højde, så mon ikke det er min udvokset højde? Jeg fik desværre ikke målt min højde som 2-årig, men det var vist nok 89 cm. Min læge sagde, før jeg fik min menstruation, at jeg blive 1,78 cm., men jeg tvivler lidt, da det siges, at man jo ikke vokser mere efter sin menstruation. Er det rigtigt? Jeg vil virkelig gerne bare op på de 1,70'ere cm. Min farfar er nok 1,85 cm. Min farmor er ca. 1,73 cm. Imens min mors familie er omtrent 1,65-1,70. Jeg er meget aktiv og drikker kun vand og mælk. Jeg er meget påvirket af min højde, og vil mere end gerne op på +1,73 cm. På forhånd tak :)

Svar:

Hej med dig

Det er fint du spørger og specielt når du er meget påvirket af din højde og tankerne omkring hvor høj du vil blive.

Jeg kan starte med at fortælle dig, at du sagtens kan vokse meget endnu, også selvom du har fået din menstruation. Jeg tror den person du har hørt det fra, har misforstået det. De to ting hænger nemlig slet ikke sammen og når du er 13 er du ikke udvokset endnu.

Det er meget svært at sige hvor høj du bliver, men det er tit sådan, at man kommer til at ligne sine forældre. Så ud fra de tal du fortæller, så lyder det jo ikke helt tosset med 178 cm.

Men du bliver nok nød til at vente til du bliver 16-18 år med at få det præcise svar, fordi det er typisk der man begynder at være udvokset. Så selvom du nok gerne vil have et mere præcist svar, er det nok det bedste jeg kan give dig. Håber det er okay.

Venlig hilsen

Erroll