Hvis man ikke er fest glad
brevkassespørgsmål af
N
17 år
Hejsa
Jeg er ikke den mest festlige person, og kunne derfor godt tænke mig at vide om der er andre måder end fester hvor man kan møde piger.
Jeg er ikke den mest sociale, har en masse rigtig gode venner. Men har ikke nogen chance for at møde en der igennem, jeg går på en uddannelse hvor chancen for at finde en pige på samme alder(+ / - et år eller to) som mig selv er næste lig nul.
De venner jeg har der går til fester hvor det næsten handler om hvem som kan blive mest fuld, eller finde en som man kan have sex med. Det er IKKE mig, jeg er ikke meget for fulde mennensker, men da man nu til dags næsten skal feste hver eller hver anden weekend for at være en del af samfundet (I min ene vennekreds) synes jeg det er svært. Har været med til et par fester for at prøve, men har meget hurtigt bedt om at komme hjem.
Så overordnet, er der andre steder eller må der bare at snakke med det modsatte køn? Har kigget på dating apps/hjemmesider, men de virker ikke specielt "indbydende".
Hilsen N

Svar:
Kære du,
Jeg synes, det er en rigtig god problemstilling, du skriver ind med. Jeg tror, der er rigtig mange unge, der sidder i samme situation, som dig. Som du selv skriver, så fylder det at feste en del blandt unge i samfundet, men der er også en del, som faktisk tager afstand og ikke har lyst til alkohol og fest - hver eller hver anden weekend - og nogen har slet ikke lyst.
Du skriver, at du har en masse gode venner, men at det ikke er muligt at møde nogen derigennem. Som jeg forstår det på dig, er det fordi, du kun møder de piger, som dine venner kender til fester, hvor du egentlig ikke føler dig tilpas. Måske kunne det være en mulighed at møde nogle af disse piger i et andet forum?
En mulighed kunne ellers være at tage med til forfest. Hvis dine venner skal i byen og holder forfest, hvor der er nogle piger, kunne det måske være en mulighed at prøve og tage med til det, uden at du nødvendigvis skal drikke eller  tage med videre. Det kan sagtens være, at der er nogle veninder til dine venner, som har en veninde, der heller ikke lige har lyst til at drikke (enten dén aften eller generelt), som du derigennem kan få kontakt til. Når der blandt unge er så meget fokus på fester og alkohol kan det nemt virke som om, at man er den eneste, der ikke har lyst til det. Men faktisk er der flere, der heller ikke er interesseret i fester hele tiden, så du er bestemt ikke alene i det. Bare her i Cyberhus får vi ofte spørgsmål om præcis det.
Du spørger til, om der er andre steder eller måder, hvor du kan komme i kontakt med det modsatte køn. Jeg tænker, der er nogle muligheder.
En mulighed kunne være at finde en fritidsaktivitet eller interesse, der både er for drenge og piger. Det kunne være noget fysisk som en sport. I mange byer er der fx løbeklubber, hvor man mødes og løber sammen både drenge og piger. Ultimate er også en sjov sport, hvor der også findes hold, der både er for drenge og piger. I bund og grund handler det om, at du kigger lidt indad og finder ud af, hvad du interesserer dig for og hvad du synes er sjovt at lave. Det kan også være gaming arrangementer - for der er faktisk også en del piger, der gamer. Det kan også være, du kan finde nogle interessesider på nettet, hvor du derigennem kan få kontakt med piger med samme interesse.
Frivilligt arbejde er også en mulighed. Det kræver selvfølgelig, at du finder noget, du kunne have lyst til og synes er spændende. Der er en god mulighed for at møde frivillige af modsatte køn. I mange byer findes der et frivilligcenter, som har overblik over de mange jobs og de vil sikkert kunne hjælpe dig. Ellers er Google også en god ven ven hånden :-)
En mulighed kunne også være, at du sammen med dine venner og nogle af deres veninder kunne tage ud og lave noget andet end at drikke. I Aarhus findes der fx et sted som Brætspilscaféen, hvor man kan komme og spille brætspil og hygge sig. Det er der rigtig mange unge, der benytter sig af. Det er der også andre byen der har - bl.a. Aalborg og København; så måske der findes en nær dig? Det kunne eksempelvis være et alternativ til en bytur eller noget, man bare kan gøre en almindelig hverdag. Det kunne jo være, at I kunne tager afsted to drenge, og at der så tilfældigvis sad to piger og spillede, som I kunne spille sammen med. Sådanne tilbud tænker jeg, du kan se, om der er i eller nær din by.
Jeg kan godt forstå, hvis det kan virke halv-umuligt at komme i kontakt med en sød pige, hvis ikke det involverer fester, da det er et oplagt sted at møde hinanden. Men som førnævnt, så er der faktisk flere unge, der ikke har behovet eller lysten til at feste. Derfor tænker jeg, at det helt bestemt skal blive muligt for dig, at møde en sød pige på en anden måde. Pludselig en dag, så står hun der :-)
Jeg håber, du kan bruge og vil afprøve nogle af mulighederne her. Det kan være svært for mig at komme med helt konkrete ting, da jeg ikke kender til dine interesser osv. Men jeg håber, du har mod på at dykke ned i mulighederne og undersøge, hvor og hvad der kunne være relevant og muligt for dig.
De venligste hilsner,
Kathrine