Hvilket er bedst?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Kære CB
jeg har denne kæreste vi har været sammen i godt 4 måneder nu men jeg kan ikk offentlig gøre det for han er mørk og folk snakker så grimt om mæke mennesker og hver gang de ser min kærester snakke de grimt om ham folk ved ikke at vi er sammen fordi jeg er bange for hvad de vil sige til det, skal jeg offentlig gøre det og være ligeglad med hva de siger eller skal jeg blir ved med at holde det hemmeligt? for det gør mig ked af det når de snakker sådan om ham og de forstår ikke når jeg siger de skal stoppe med at snakke sådan om ham så hvad skal jeg gøre? For jeg elsker ham virkelig og jeg vil gerne vise verdenen hvilken dejlig dreng jeg er sammen med men det er så svært når de snakker grimt om ham men jeg kan virkelig godt lide ham<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3
Så håber i kan hjælpe. k.h den tvivlsomme

Svar:
Kære du
Jeg forstår godt at du føler dig fortvivlet over hvad du skal stille op med dit forhold til din kæreste. Du er blevet forelsket i en dreng, men du føler ikke at du kan vise ham frem, som du naturligt nok har lyst til. Jeg vil komme med nogle af mine tanker her og håber at du kan bruge dem til noget.
Det er rigtig ubehageligt at høre på andre der siger noget grimt om den man holder af, lige meget om de kommenterer udseendet, væremåde eller noget helt tredje. Samtidig med at det er ubehageligt, kan det også gøre en ked af det og forvirret over om det de siger, er rigtigt eller forkert og om man burde have det anderledes end man har det. Jeg synes at det allervigtigste er at du er forelsket og glad for ham og derfor synes jeg også at du skal begynde at vise ham frem, for det er slet ikke noget du skal være flov over.
Jeg tænker at du kan starte med at fortælle dine tætteste veninder om jeres forhold. Du kan fortælle dem at du har fået en kæreste du er rigtig glad for, men også at du har været nervøs ved at fortælle om ham, fordi han har en anden hudfarve. Det ville undre mig hvis dine veninder ville sige noget til dig om din kæreste, især når du fortæller dem om hvor meget du kan lide ham. Nogle gange fylder frygten og tankerne meget mere inde i hovedet og når man så siger dem højt, finder man ud af at det man frygtede måske slet ikke var så slemt.
Når du har prøvet at snakke med dine veninder om ham, kan du måske begynde at fortælle andre om ham også. Jeg tænker at du kan snakke om ham, men uden at du behøver at fremhæve at han har en anden hudfarve. Du kan måske vise et billede af din nye kæreste, tagge eller kommentere billeder på facebook, gå sammen med ham på gaden osv. Det kan være at der i starten ville blive lagt mærke til jer og måske kommenteret, men lige så stille tror jeg at du vil opleve at det bliver hverdag, også for dem der er meget interesserede.
Det sidste jeg tænker er at du kunne overveje at snakke med din kæreste om det og høre ham hvad han synes eller plejer at gøre. Det kan være at han før har prøvet at der er nogen der kommenterer hans udseende, men at han er blevet god til ikke at høre det eller bare ignorere det. Nogle gange kan det lette meget at få taget hul på det der fylder indeni. Det håber jeg også at du finder ud af.
Jeg håber du finder modet til at vise din kæreste frem, så du kan være forelsket, også offentligt.
Venlig hilsen Marianne