Hvem skal jeg vælge?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej, jeg er en pige på fjorten år, og jeg har et problem med nogle af mine veninder. Jeg har altid haft en masse veninder, også da jeg var lille. Det har altid været de samme 4-5 piger, men da jeg var tolv-tretten år, blev jeg holdt udenfor og jeg følte mig meget ensom, og jeg blev meget indelukket. indenfor det seneste år er jeg blevet gode venner med de piger, som jeg altid har været veninder med. Når jeg er sammen med dem, føler jeg ofte at jeg ikke er mig selv og jeg kommer tit op at diskutere med dem. Nu har jeg så fundet en ny veninde i klassen, huun er rigtig sød og sjov, men hun dyrker elitesvømning og har kun en fridag om ugen, så det er ikke så meget, vi kan vlre sammen. Vi hygger os altid og har det sjovt og hyggeligt, men nu ved jeg ikke om jeg skal vælge de piger, som jeg altid har været veninder med eller min nye veninder... Det skal lige siges, at grunden til, at jeg ofte kommer op at diskutere med mine veninder er, at jeg på en måde føler mig mere moden end dem og at jeg stadig er lidt sur over, at de bare kunne forlade mig sådan, da vi var yngre.
Tak for svaret:)

Svar:
Hej med dig
Jeg kan godt forstå, at du tænker en masse tanker om det hele. Det er en svær situation, du står i, så det er helt forståeligt, at det går dig på og du ikke rigtig ved, hvad du skal gøre. Venskaber kan være rigtig svært at finde ud af, og det er du helt sikkert ikke den eneste, som synes.
Du skriver, at dine veninder holdt dig ude i nogle år, og at det stadig sidder i dig og gør ondt. Det er helt forståeligt og helt naturligt, at du har det sådan. Det er ikke særlig god stil fra dine veninders side, at de har behandlet dig sådan, men samtidig virker det til, at de gerne vil være sammen med dig nu. Det får mig til at tænke, at det måske ikke har været helt gennemtænkt fra deres side, dengang. De fortryder det måske nu. I hvert fald kan man sige, at de nok ikke ville vise dig interesse nu, hvis de ikke gad dig. Når det så er sagt, så er det helt forståeligt, at du har svært ved at være sammen med dem, og være dig selv, når du stadig er såret over det, de gjorde.
Du skriver også, at du har fået en ny veninde, som du har det rigtig godt sammen med. Det lyder som om, I passer godt sammen. Det er altid rart at finde en, som man har lyst til at bruge tid sammen med, og hvor man kan være sig selv. Så det kan jeg godt forstå, at du er glad for. Du spørger, hvem du skal vælge at være sammen med og her vil jeg anbefale dig at lytte godt til din mavefornemmelse. Du kan evt lave et skema over fordele og ulemper ved venskaberne. Det kan også være, du kunne have lyst til at dele tiden imellem dem, sådan at du ikke nødvendigvis vælger nogen fra, men vælger hvordan du prioriterer din tid. Du skriver, at din nye veninde desværre ikke har særlig meget tid, og her kunne det måske være en fordel for dig, at du har andre at være sammen med, når hun ikke har tid. Hvis du har lyst til at give det venskab en chance til, så vil jeg opfordre dig til at tage en åben og ærlig snak med dem, hvor du fortæller, hvordan du har det. Som det er nu, lyder det ikke særlig rart for dig at være i, og det er nok fordi, du ikke har fået snakket med dem om det, der skete. Det kan være grænseoverskridende at åbne op, men samtidig kan det være rigtig befriende at få det ud. Forhåbentlig kan I få en god snak og lægge det bag jer. Hvis du har brug for noget støtte inden samtalen, så kan du evt snakke med din nye veninde om det hele og høre, hvad hun tænker. Det kan også være, du har lyst til at snakke med en voksen om det, og så er du meget velkommen i vores 1-1chat.
Jeg vil ønske dig held og lykke med at finde ud af, hvad du skal satse på. Jeg håber, du finder ud af noget, som fungerer godt for liger præcis dig.
Mai