Hvad vil de tænke om mig?

brevkassespørgsmål

Hvad vil de tænke om mig?

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 8 år 7 måneder siden

Jeg er en pige, som lige er begyndt i 8.klasse, og har egenligt altid haft det svært i klassen.

Jeg bryder mig ikke rigrigt om læreren, eller eleverne, og jeg har generelt ikke rigtigt nogen at snakke med i klassen, ud over min bff. Jeg har det også ret svært i skolen, med at lære, hvilket jeg tror er fordi jeg ikke trives. Jeg har snakket med mine forældre, og de mener at jeg er nød til at skifte skole, for ellers skal jeg se positiv på tingene, hvilket jeg har prøvede, men så begyndte folk at hate over at jeg var glad, så det gider jeg ikke mere.

Jeg vil egenligt gerne flytte skole, problemet er bare at jeg ikke tør. Den skole jeg ville skifte til, ligger meget tæt på den jeg går på nu, og jeg kender mange derover fra. Jeg er bare bange for hvad dem på den nye skole ville tænke om mig, og om jeg overhovedet ville få nogle venner og sådan der over.

Jeg synes det er svært.

Svar:

Hej med dig.

Jeg kan godt forstå dine bekymringer om, hvorvidt du skal skifte skole. Det kan være en stor omvæltning, og derfor er det naturligt at du har mange tanker omkring det.

Det kan være en svær beslutning når man skal finde ud af om man skal skifte skole. Der kan både være fordele og ulemper, men det vigtigste er, hvordan du selv har det. Hvis du ikke har det godt i din klasse og på din skole generelt, så kan den bedste løsning være at flytte, som dine forældre også har foreslået. Selvom at du prøver at se positivt på tingene som du selv skriver, så kan det være svært for dig at ændre på nogle problemer, som måske omhandler læreren eller klassen generelt, og som du altså ikke kan gøre så meget ved. Det er altid godt at prøve at give tingene en chance, men hvis det bare ikke bliver bedre, så er der ikke meget du kan gøre ved det. Og hvis man har nogle problemer så kræver det som regel også at de løses i fællesskab. Altså hvis du eksempelvis har nogle problemer med din lærer, så kræver det også en indsats af læreren for at det kan blive bedre, så derfor kan du altså ikke løse problemerne på egen hånd. Derudover så er du langt fra den eneste som har prøvet at skifte skole, så det er altså ikke ualmindeligt, at det er den bedste løsning på nogle problemer.

Jeg kan godt forstå, at det er en svær beslutning. Og desværre kan du ikke vide, hvordan det vil være at flytte skole. De fleste skoler er meget opmærksomme på, at tage så godt i mod en ny elev som muligt. Eksempelvis vil skolelederen have en snak med dine forældre og dig inden du beslutter om du skal starte. På sådan et møde kan du også få et indtryk af skolen og få lov til at se, hvordan den ser ud, og du har der mulighed for stille nogle spørgsmål. Hvis du beslutter at flytte, så kan det også være, at du kan få lov til at mødes med den klasselærer du skal have, så det kan blive lidt mere trygt for dig at starte. At flytte kan også være en måde for dig at få en frisk start på, og møde nogle mennesker som ikke kender dig. Nogle gange kan det faktisk være rart at være sammen med mennesker som ikke kender en så godt, og som ikke kender den rolle, som du måske havde i din tidligere klasse, så du faktisk bare kan være dig selv. Du har altså lidt muligheden for at starte forfra. Men det er helt naturligt at være bekymret for, hvad de vil tænke om dig. Og særligt hvis du har haft nogle dårlige erfaringer med tidligere klassekammerater, så er det naturligt at frygte det værste. Men hvis du er åben og imødekommende overfor dem, så er der også en god chance for, at de også vil være det overfor dig.

Hvis du beslutter dig for at flytte skole, så kan det være en god idé, at lave nogle aktiviteter med dine nye klassekammerater så snart du har muligheden for det. For eksempel inviterer dem hjem til en film eller shoppe lidt i butikker. Selvom det kan være lidt overvældende og måske også skræmmende at gøre, så er det en god idé at lære de andre at kende så hurtigt som muligt, så det bliver lettere og mere trygt for dig at gå i klassen, og samtidig kan det være at du hurtigt kan danne nogle nye venskaber. Men igen vil jeg sige, at det vigtigste er, at du har det godt og at du trives. Jeg vil også anbefale dig, at tale med dine forældre om, hvordan du har det og dine bekymringer om en mulig flytning, så de også kan hjælpe dig med at gøre det så nemt for dig så muligt, og så de er klar over, hvad dine behov er. Hvis du har brug for at snakke mere om det, og måske få hjælp til at træffe beslutningen, så kan jeg anbefale dig vores 1-1 chat, hvor der sidder voksne rådgivere, der altid gerne vil lytte og forsøge at komme med gode råd. Du kan finde den lige her.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og så vil jeg ønske dig held og lykke i fremtiden og med din beslutning om at skifte skole.

De bedste hilsner
Pernille

PernilleBs billede
Pernille fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål