Hvad skal man gøre når ens ven kan lide den samme som dig
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hj j er en dreng på 15 og jeg har et spørgsmål som virkelig har lagt tungt på mit hjerte på det sidste.
ok så jeg er virkelig forelsket i den her pige i min klasse hun er helt speciel fordi hun er virkelig genert og meget stille i det så jeg har kunnet lide hende i flere måneder nu men jeg tør ikke rigtig soørge hende om hun vil være sammen og her på det sidste er hun begyndt at åbne sig meget mere for mig. Men her i sidste uge fandt jeg ud af at min bedste ven også kan lide hende og det er bare rigtig svært for vi kan begge lide hende men vi vil stadig gerne være venner og lige nu sidder han smmen med hende og taler og jeg føler mig bare helt knust indeni heg ved slet ikke hvad jeg skal gøre vær' sød ig hjælp mig, tak på forhånd

Svar:
Kære du
Jeg kan godt forstå at du er blevet helt fortvivlet over at ende i sådan en situation, hvor dig og din ven er blevet vild med den samme pige. Når man er forelsket i en anden person, så vil man bare gerne have den person helt for sig selv også selvom man egentligt ikke er kærester endnu. Man bliver forvirret og ked af det, når personen snakker med andre og viser dem interesse istedet for en selv og kan have helt ondt i maven, samtidig med at sommerfuglene basker rundt.
Det kan være svært at vide hvad man skal gøre, når det ikke bare er en eller anden ukendt hun snakker med, men faktisk din gode ven. Jeg kan ikke helt læse i dit brev om dig og din ven har snakket om hende og at han har sagt at han er vild med hende, eller om det nærmere er en følelse du har? Hvis I har snakket om det, fortalte du ham så at du også er vild med hende? Jeg synes nemlig at det kunne være en rigtig god ide hvis du snakkede med din ven om det her, så han kender til dine følelser for hende.
En anden mulighed er at du begynder at snakke mere med pigen. Det er ikke sikkert at du som det første skal sige at du er vild med hende, men måske bare spørge til hende, hvad hun laver, hvad hun kan lide og hvis du har mod på det, så inviter hende ud og spis en is eller i biografen. I første omgang bare som venner. Selvom det måske kan virke som en konkurrence mellem dig og din ven og hvem der "vinder hendes hjerte", så tænker jeg at det er pigen der skal bestemme hvem hun bedst kan lide og det kan hun jo bedst bestemme, hvis hun kender til jer begge. Det kan jo også være at du finder ud af at hun ikke er helt din type alligevel, når du begynder at snakke mere med hende.
En helt tredje mulighed er at både dig og din ven og hun og en veninde kan begynde at hænge ud sammen. På den måde kan I måske få det rigtig sjovt sammen og I kan flirte lidt på kryds og tværs. Måske bliver en af jer kærester med hende eller også gør I ikke, men istedet for at sidde og blive helt ked af det alene, så er man sammen omkring hende. Den sidste mulighed er at du helt begynder at ignorere hende og ser om du kan møde andre søde piger, som din ven ikke kan lide. Det er bare rart at have en pige for sig selv og uden alle mulige dårlige følelser omkring det.
Husk på at mærke godt efter nede i maven og følg det der føles bedst for dig. Jeg håber at du finder ud af det og snart ved hvad du skal gøre.
Venlig hilsen Marianne