Hvad skal jeg sige?

brevkassespørgsmål

Hvad skal jeg sige?

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Hej Cyberhus

Jeg har et spørgsmål angående en dreng jeg har mødt. Det hele startede med vi blev forbundet på det sociale medie "Hot or Not". Vi begynde at skrive sammen, og fik hinandens snapchats. Vi har skrevet/snappet sammen i en månede nu, og vi kunne begge godt tænke os at mødes. Her kommer mit problem så... Han kommer fra Jylland, og jeg er fra Fyn. Mine forældre ved ikke at jeg kender ham, så jeg ved ikke hvad jeg skal sige til dem, hvis de spørger hvor vi kender hinanden fra? Han ved heller ikke hvad han skal sige til hans forældre... Jeg/vi ville blive meget glade hvis i kunne hjælpe os.

Hilsen annonym

Svar:

Hej Anonym.

Det lyder rigtig spændende med din internetflirt, og jeg kan godt forstå, I er nysgerrige efter at møde hinanden efter at have skrevet sammen i noget tid. Jeg kan også godt forstå dit dilemma. Det er aldrig helt nemt at involvere forældre i sådan noget, selvom det for det meste er nødvendigt.

For det første vil jeg sige til dig, at du må huske på, at det i dag er meget almindeligt og helt naturligt at møde hinanden over nettet på den ene eller den anden måde. Det er ikke kun unge, men også voksne, der finder hinanden på nettet via datingsider og portaler som Facebook, Tinder osv. Derfor er det ikke noget, du skal være flov over. Det er lige så almindeligt at have mødt hinanden på nettet som i den lokale sportsklub osv.

Jeg synes, I begge skal fortælle jeres forældre ærligt om, at I har mødt hinanden og gerne vil mødes. Jeg tror godt, dine forældre vil kunne forstå, at du er nysgerrig efter at møde ham, nu hvor du er blevet lidt glad for ham efter at have skrevet og snappet med ham. Det er ikke sikkert, dine forældre er så begejstrede over det til at starte med, men det er nok mest af alt, fordi det er en smule usikkert at bevæge sig ud i, og altså fordi de gerne vil beskytte dig. Derfor er det også vigtigt, at du sørger for, I mødes et sikkert sted og husker på følgende ting, hvis I vælger at mødes:

1) Find et offentligt sted: første gang I mødes, er det en god idé at mødes et offentligt sted, hvor der er andre mennesker. Fx en café, en park eller lignende. Grunden til det er, at der desværre findes nogen på nettet, som er en anden en den person, de giver sig ud for at være, og derfor er det mest sikkert at mødes et sted, hvor der er andre, så man er beskyttet ad den vej. Foråret er over os, så en gåtur i en park efterfulgt af en kop kakao på en café er måske heller ikke så tosset.

2) Hav din mobil med og lad dine forældre vide, hvor og hvornår du er sammen med ham: På den måde er du sikker på, at de kan komme og hente dig, hvis det bliver en skuffende oplevelse, som du gerne vil væk fra. Ikke alle første møder indfrier forventningerne til det, så derfor er det en god idé at have mulighed for at komme væk.

Alle unge synes, det er svært at fortælle deres forældre om en, de synes, er sød. Det gælder uanset hvor, man har mødt personen. Jeg ved ikke, om dine forældre følger meget med i den teknologiske udvikling, men hvis de gør, tror jeg ikke, det kommer bag på dem, at det er her, du har mødt ham, da det som sagt er meget almindeligt. Uanset hvad tror jeg i hvert fald, du vil blive gladest for at fortælle dine forældre sandheden om, hvor I kender hinanden fra, da løgne nemt kan gå hen og forvirre og rode det hele endnu mere sammen. Jeg ved ikke, om dine venner også bruger Hot or Not, men hvis de gør, kan du fortælle dine forældre, at de også gør det, og at det er meget udbredt. Hvis du har en god historie om en af dine venner, som har fået noget godt ud af Hot or Not, kan du måske fortælle dine forældre det.

Jeg synes, I begge skal have ros for, at I ønsker at involvere jeres forældre i det. I så ung en alder, er det nemlig altid en god idé at få sine forældres råd og støtte, og den får man kun, hvis man er ærlig og fortæller dem om det, der foregår i ens liv.

Jeg håber, det går fint med at fortælle det til dine forældre, og at jeres første møde (hvis I mødes) bliver en succes ;-)

Kh. Matilde