hvad skal jeg gøre?

brevkassespørgsmål

hvad skal jeg gøre?

brevkassespørgsmål af
mulle
17 år
Oprettet 7 år 2 uger siden

der er en pige på min skole som er på mit hold som hele tiden vil opsøge mig og vil snakke med mig. jeg har faktisk ikke lyst til hendes venskab da hun ikke er godt selskab (bl.a i hendes by og omegn må hun skifte efternavn for ellers er der en masse lort omkring hende)

hun er for det første træls at hører på , da det meste er negativt hun snakker om (hun kæmper også med agration) og så er hun heller ikke særlig god til det med hygienje for det meste lugter hun og hun har fedtet hår ikke bare sådan ''lidt fedet/ det går lige på dagen hvor man skal i bad/man nåede ikke liiige at komme bad men at det sjældent sker'' nej det er oftes .. nogle dage dukker hun op hvor hun har hendes hygienje iorden men ikke så tit. hun går også i hullet/grimt/slidt tøj og gør ikke så meget ud af sig selv. jeg har prøvet i kort tid at ignor hende men uden virkning , jeg har også prøvet at virke ret uintressant når hun har opsøgt mig og snakket i igen i kort tid uden virkning...

jeg har talt på dagene og der er ca. 57 dage tilbage (ved ikke med sommerperioden så har ikke talt den med) - jeg ved ikke om jeg skal bide i det sure æble og tænkt det kan godt være hun er træls men pyt det er kun knap 2 måneder sammenlagt jeg skal se hende og når jeg er væk fra skolen skal jeg ikke snakke med hende eller skulle jeg sige noget til hende? jeg hælder mest til det sidste for jeg gider hende jo ikke men ved bare ikke om det er ''kampen'' værd? for så mange dage/uger er der ikke alligevel men det er bare pænt nedern at hører på hendes brok bl.a hendes '' jeg skal tidligere hjem idag fordi... '' og idag var det med at hun ikke havde fået kaffe...'' og så spurgte hun om jeg ikke lige vil hurtigt ud og handle hvor jeg svarer nej både fordi jeg bare ikke gider hende men også fordi det jeg nævnte tidligere med hygienjen - det ville være ret pinligt.

jeg prøver ikke at vær ond men hun er bare ikke godt selskab for mig (har tidligere haft en der havde den der dårlige side af sig)

Svar:

Hej med dig

Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå at du er i en situation lige nu hvor du ikke ved hvad du skal gøre.

Først og fremmest vil jeg lige sige at det er virkelig sejt at du skriver herind. Der er mange som bare ville vælge at ignorere "problemet" eller måske endda sige noget grimt. Du vælger i stedet at søge råd til hvad du skal gøre, og det viser at du har hjertet med i det du gør. Det er en rigtig god evne at have, fordi det viser at du er omsorgsfuld og tænker på andre mennesker. Det lyder som om at hende pigen måske har det svært - du skriver at hun har dårlig hygiejne og kommer i hullet tøj, og det får mig til at tænke hvordan hun mon har det der derhjemme? Måske er der nogle svære ting som fylder så meget at hun har svært ved at have fokus på selv noget så naturligt som hygiejne. Dermed ikke sagt at det er dit ansvar at hjælpe hende eller lytte til hende, men det er godt at have med i sine tanker at der måske er en grund til at hun virker utiltalende.

Når det så er sagt, så tænker jeg at du kan håndtere det på forskellige måder, som du selv nævner. Du kan prøve at tage snakken med hende. Fortæl hende at det er svært for dig at lytte til hende fordi du oplever at hun ofte brokker sig over selv de mindste ting. Fortæl hende også at du ikke oplever at hun har en god hygiejne, og at det bl.a. er derfor at du trækker dig når hun søger dit selskab. Måske snak med hende om hvad hun kan ændre, og hvordan det vil være muligt for hende at beholde dig i sit liv. Det kan jo være at hun i virkeligheden er en sød person, som bare har rigtig svært ved at få det kommunikeret ud til andre (fordi de bliver skræmt væk af hende udseende/hygiejne og brok). Hvis du vælger at tage snakken med hende, så skal du vide at det godt kan blive en lang og muligvis tung snak. En anden måde du kan håndtere det på, er ved at trække dig. Simpelthen fortsætte som du har gjort indtil videre og sig nej når hun opsøger dig. Som du selv siger, så er der ikke så mange dage tilbage, så du kan vælge at "holde ud" i den tid der er tilbage på skolen. Det kan så betyde at hun bliver ked af det, fordi hun måske ikke forstår hvorfor du trækker dig.

Hvordan ville du selv ønske at andre gjorde hvis du var hende? Nogle gange kan det åbne op for nye løsninger, hvis man stiller sig selv i den andens sko. Jeg tænker at det ville være dejligt hvis andre sagde noget, fortalte hvad de oplevede og måske gav mig muligheden for at arbejde med de ting som de fortæller. Nogle gange er man heller ikke selv klar over hvordan man virker på andre, og så er det jo rigtig svært at vide hvordan man kan ændre sig. Ofte er det også de personer som fremstår som "dårligt selskab" som har allermest brug for nogle ærlige mennesker i deres liv som er "godt selskab", fordi det giver dem muligheden for at ændre på noget.

Jeg tænker du skal gøre det som du føler at du har mest lyst til. Det er helt forståeligt hvis du ikke føler at du har energi til at tage "kampen", og det skal du ikke have dårlig samvittighed over. Så længe du ikke hopper over i den anden krøft og begynder at mobbe hende eller være ond. Selvom vi måske har lyst, så er det ikke muligt for os at hjælpe alle dem som har brug for vores hjælp. Hvis du nu gerne vil give hende muligheden for at snakke med nogen andre, så kan du også overveje at sende hende her ind på Cyberhus. Her kan hun snakke med en rådgiver i vores chat, hvis der er noget som er svært i hendes liv.

Jeg håber du kan bruge mit svar og jeg håber du finder en løsning på situationen.

Venlig Hilsen

Signe