Hvad skal jeg gøre?!!
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej Cyberhus!!! Okay... Jeg er 12, og jeg har en kæreste på 16 :/ Han er mega sød :* Han var min vikar engang, fordi vores rigtige musiklærer var syg! Vi forelskede os' Og nu har vi været sammen i ca. 8 måneder!!! :O Vores gamle lærer kom tilbage, og han stoppede!!! D; Men vi blev stadig sammen! :D. Her kommer mit problem :p! Mig og min kæreste... Jaah... Vi har sex ;s Det lyder sikkert dumt!!! En dag spurgte han, om vi skulle ha' sex 8O Jeg sagde ja!! Det gjorde ondt!!! D; Men jeg sagde ingen ting. Jeg har ik' fået Mens... Endnu eller noget andet!!! Jeg er ret langsom... Har heller ik' bryster og ingen tegn på det!!! Jeg har faktisk ik' tegn på noget der handler om pubertet!!! Waah D; Nårh!! han spørg mig meget... Og jeg siger JA! :i Jeg vil ik' sige Nej, fordi jeg elsker ham meget!!! :)Det gør stadig ondt, når vi har sex!!! D: Men han siger hele tiden, at han elsker mig <3! Så det hjælper :D P.S Vi bruger beskyttelse... Nogle gange glemmer vi det ;s' Jeg taler ik' med mine forældre!! Jeg tør' ik' og jeg vil heller ik'!!! Jeg vil gerne ha' hjælp!!! Jeg ved ik' hvad jeg skal gøre'!!! - Jeg vil gerne ha' nogle råd, til hvad jeg skal gøre!!! - Og er det normalt at ik' været så udviklet i min alder( Alle pigerne fra min klasse har mens og bryster!!!) - Og kan man gøre noget så det ik' gør ondt?!! M.V.H En forvirret pige!!! HELP ME!!!

Svar:
Hej med dig..
Jeg synes det er rigtig godt du skriver herind, fordi det er vigtigt at der er en voksen som du kan dele det her med.
Jeg har delt mit svar op i to afsnit og jeg starter med det sidste du spørger mig om, nemlig det her med menstruation og bryster. Du skriver du er 12 år og du skal vide, at det er helt normalt at du ikke har fået menstruation eller er så udviklet endnu. Du skriver at alle pigerne i din klasse har mens og bryster, og det er faktisk ret unormalt. Normalt så er måske en enkelt eller to som er begyndt at få bryster.
Det er meget forskelligt hvornår alt det her med kroppen starter og det kan starter fra man er ca. 10 år og så frem til ca. 15 år.. Så du er slet ikke langsom, du er helt normal.:)
Det andet jeg gerne vil svare på, er det her med drengen på 16, som har været din vikar på skolen. Du skriver, at I har sex sammen og at du elsker ham rigtig meget.
Jeg kan sagtens forstå, at du er blevet forelsket i ham, både fordi han er 16 år og fordi han så har været din vikar. Og når han så siger han også elsker dig, så blev du måske endnu mere forelsket i ham.
Men ved du hvad..han har faktisk gjort noget som er meget ulovligt og meget forkert. Når man er over 15, så må man ikke spørge en 12 årig om hun vil have sex og når du fortæller mig om ham, så synes jeg slet ikke han lyder særlig sød. Faktisk så udnytter han dig til at få sex og det er ikke okay.
Du skriver at det gjorde ondt at have sex og det er fordi din krop slet ikke er klar til det. Dine følelser er heller ikke klar, fordi det er noget man først bliver når man er meget ældre. Det er også derfor at der er lavet en lov der hedder Lov om seksuel lavalder og det er for at beskytter piger og drenge under 15 år.
Du har ikke gjort noget forkert, men det har ham drengen og jeg synes det er vigtigt at du stoler på de ting jeg skriver til dig nu:
Jeg kan sagtens forstå, at du har stærke følelser for ham, men det han gør ved dig hedder et seksuelt overgreb og det er usundt for dig og det kan du tage skade af. Derfor er det vigtigt at det stopper nu og at du får snakket med en voksen i virkeligheden.
Nu skriver du, at du ikke kan eller vil snakke med dine forældre og det er også helt okay. På din skole er der helt sikkert en lærer du godt kan lide. Sig det til ham eller hende og så vil den lærer hjælpe dig med at komme ud af forholdet.
Jeg ved godt det kan lyde helt vildt mærkeligt, når du nu føler at du elsker ham og at han elsker dig, men det er faktisk fordi du ikke er så gammel og ikke så erfaren i alt det der med kærester og kærlighed. Det skal du nok blive lidt senere i dit liv, men det er alt for tidligt at have sex og have sex med en der er meget ældre end dig.
Jeg håber du vil følge mit råd, fordi du fortjener ikke at have en 16 årig kæreste som udnytter dig.
Hvis du har brug for at snakke med en anden voksen og høre han eller hendes holdning til det, så prøv at logge på chatten her i Cyberhus.
Kan du have det rigtig godt og jeg ønsker dig alt det bedste..
Venlig hilsen
Nina