Hvad skal jeg dog gøre? Suk.
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Kære Cyberhus.
Jeg skriver til jer mest af alt for at 'tale' med nogen om mit problem, men det ville også være rart at få et par råd med på vejen: Sagen er således, at jeg bor i en kommune, som tilbyder sommerkolonier til folkeskolebørn. Sådan en var jeg på for to år siden. Der mødte jeg en fyr, som jeg faktisk overhovedet ikke talte med der eller tog notits af. To år senere og (for en måned siden) tog fyren kontakt til mig over facebook. Vi fandt ud af at vi havde en masse fælles interesser, hvilket resulterede i at vi begyndte at snakke på skype. Mere og mere. HVER DAG. Og vi blev rigtig, rigtig, rigtig gode venner. Og mine teenagehormoner og jeg begyndte at synes om ham. Sådan virkelig meget. Men uden at have crush på ham. Eller være forelsket i ham. Han kommer en gang i mellem forbi ved mit hus, så går vi en tur. Det er fantastisk. På et tidspunkt kyssede han mig faktisk. Blev ret overrasket, men det var fint nok. Og et par ture efter havde vi en ret så intim tur. Jeg sad på hans ryg, da han sagde at han ville snave mig i gulvet, hvis jeg ikke kyssede ham igen. (Vi har nogle ret syge jokes.) I hvert fald kyssede han mig igen. Og jeg kyssede ham igen. Og så begyndte vi at snave. Sådan lige pludselig. Jeg aner ikke, hvad der skete for mig. Men det er SÅ underligt. Jeg har tænker konstant på ham, jeg tjekker konstant min mobil for at se om han skulle have skrevet/ringet. Han er på koloni lige nu. Ikke med mig denne gang. Men jeg er ved at græde når jeg tænker på, at han måske finder en pige som vil være ny og mere spændende end mig derhenne. Jeg plejer ikke at være jaloux anlagt, men det er jeg når det kommer til ham. Men problemet er, at jeg bare ikke føler noget for ham. Derfor er det underligt, at jeg tænker og går mere op i ham end noget som helst andet. Jeg er så forvirret. Troede det ville føles specielt at kysse med ham, men det gjorde det heller ikke. Kunne ikke mærke noget som helst. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre, for jeg savner ham konstant og ved ærlig talt ikke hvad jeg føler omkring ham. Hjælp, hjælp, hjælp...

Svar:
Kære du,
Det er nogle rigtig forvirrende følelser, du går rundt med, og jeg kan godt forstå, at du har svært ved at finde hoved og hale i det hele.
Det lyder til, at du er rigtig, rigtig glad for ham fyren, og at I har rigtig meget glæde af hinanden. Og det er også tydeligt at høre, at han er rigtig glad for dig. Det må være rigtig rart at have fundet en fyr, som du så godt kan lide at tale med og bruge tid sammen med, og jeg kan godt forstå, at tanken om at han måske finder en anden pige, som han hellere vil være sammen med, kan være lidt skræmmende.
Du fortæller, at du ikke rigtig føler noget, når I kysser, og at du ikke er forelsket i ham, men på samme tid føler dig jaloux, når han er væk, og måske sammen med andre piger. Det er meget naturligt, når man er kommet rigtig tæt på et andet menneske, og er blevet rigtig gode venner, at man er bange for at miste personen igen. Selvom du måske ikke er forelsket i ham, bruger I stadig meget tid sammen, og derfor ville det være rigtig svært, hvis I lige pludselig ikke gjorde det mere.
Du kunne måske prøve at fortælle ham om de jalousi-følelser, du har? Du behøver ikke sige direkte, at du er rigtig jaloux, hvis du ikke har lyst, men kunne fortælle ham, at du synes det er rigtig svært, når han er væk og sammen med andre mennesker, fordi du savner ham og rigtig godt kan lide at bruge tid sammen med ham. Når han er så glad for dig som han er, kan jeg forestille mig, at det må være rigtig dejligt at høre, at den anden person savner en, og synes det er svært at være adskilt. Det kunne jo være, at han har det på samme måde med dig.
Jeg tænker dog også, at det kunne være godt, hvis I får en snak om alle de her ting der sker mellem jer. Du skriver ikke, at han er forelsket i dig, men jeg tænker, at chancen er der, når han gerne vil bruge så meget tid med dig, og når det er ham der har startet jeres kys. Hvis han er forelsket i dig, men det ikke er gengældt, er der måske en risiko for, at han en dag kan gå hen og blive såret. Igen behøver du ikke nødvendigvis at sige direkte, at du ikke er forelsket, men for eksempel at du faktisk er rigtig forvirret omkring dine følelser. Måske har han det på samme måde, eller måske kan I sammen finde ud af en måde I kan bruge tid med hinanden på, så du kan finde ud af, om det kun er et venskab du vil have, eller om du faktisk gerne vil have, at I på et tidspunkt bliver kærester. For det kan jo også være, at du er ved at blive lidt lun på ham. Det er ikke altid, at en forelskelse sker lige med det samme, nogen gange sker det efterhånden som man lærer den anden person at kende. Og et kys behøver ikke altid føles helt specielt, selvom man er forelsket. Det vigtigste er, at man kysser, fordi man har lyst til det, og ikke fordi man føler man skal eller den anden person vil.
Der er desværre også en risiko ved at være åben om dine følelser - Det kan være, at han bliver såret, hvis han finder ud af, at du ikke har det på samme måde som ham. Derfor kan jeg godt forstå, at det kan være lidt svært at finde ud af, om du skal snakke med ham om det. Men du kan måske gå og tænke lidt over det, eller se hvad der sker, næste gang I ses. Måske kan du bedre mærke hvad du føler, nu hvor I har været adskilt lidt tid.
Det lyder i hvert fald til, at I har et rigtig tæt forhold, og det er også derfor jeg tænker, at det kunne være rigtig godt, hvis I kunne få en god snak med hinanden omkring de ting. Det kan være rigtig svært at finde rundt i alle de forvirrende følelser og hvad de betyder, når man er rigtig glad for en anden person.
Kærlig hilsen Janne