Hvad kan jeg?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej jeg er en pige på 14 år, jeg går i skole (klarer mig fint, er glad for det), jeg har et job som barnepige (det er jeg også meget glad for!) Nu til mit problem: Jeg aner ikke hvad jeg kan? Alle har et eller andet specielt, fx Håndbold på MEGET højt plan, kan tegne som en prof. eller noget helt andet..Hvis ikke det er sådan noget kan det fx være et en person har mistet sin far. Og misforstå mig ikke, selvfølgelig vil jeg ikke miste min far. Men det er lige som noget specielt. Der er ikke rigtig noget specielt ved mig! Og det er ikke fordi jeg ikke prøver, her er de ting jeg har prøvet: Tegning (kigget på YouTube videoer om hvordan man gør) Digt Eventyr Mode halløj Fotografering(købt et dyrt kamera til det!) Men der er intet der fanger mig sådan helt vildt! Det er virkelig træls, når man fx skal fortælle om sig selv til en ny lære eller noget.. :( Knus Pigen.

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit spørgsmål til brevkassen.
Som jeg læser dit brev, lyder det som om at du gerne vil kunne/opleve noget som gør dig speciel og som andre ser op til. Jeg tror det er meget naturligt at tænke sådan i perioder og man kan sagtens blive lidt misundelig på andre, fordi de kan et eller andet specielt. Sommetider kan det måske helt skygge for alle de ting man selv kan og de ting som gør en selv speciel.
Når jeg læser dit brev, finder jeg allerede to ting som du kan og som andre måske synes gør dig speciel. Den første er at du klarer dig fint i skolen. For dem som har svært ved at følge med i skolen, vil det at klare sig fint, være noget specielt. Dernæst skriver du, at du er barnepige og er glad for det. Det kan godt være svært at finde et arbejde når man er på din alder, og for nogen som ikke har arbejde, men vil ønske at de havde det, vil de synes det var noget specielt, hvis de fik et arbejde.
Jeg tror, at mange af dem som du synes er specielle, ikke føler sig særlig specielle og måske tænker de faktisk det samme som dig. Jeg tror det vigtigste er, at man laver de ting som man synes er sjove og som man har det godt med, fordi så har man det godt indeni. Faktisk lyder det lidt til at du har det meget godt med rigtig mange ting, og det er det som gør dig speciel.
Hvis du har lyst til at gå til noget i din fritid, eller begynde at tegne igen for eksempel, så skal du gøre det fordi du synes det er skægt og fordi det giver en god følelse i maven. Man behøver ikke at være den bedste til noget, eller have mistet nogen for at være speciel. Du er dig og der er ikke nogen som dig og derfor er du speciel lige som du er..:)
Her til sidst, vil jeg fortælle dig, at alle mennesker har et eller andet de ville ønske at de var bedre til. Det kan være alt fra at blive bedre til at regne, kunne spille klaver eller noget helt tredje. Derfor er mit råd til dig, at du ikke skal fokuserer så meget på det du ikke kan, men i stedet for nyde alle de ting du kan. For du er allerede speciel, på din helt egen måde!
Venlig hilsen
Nina