Hvad har jeg gjort?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hvad har jeg gjort? Hvorfor har jeg ødelagt alt? Jeg kunne jo ha' ændret på alting, hvis bare jeg havde vidst det lige fra starten.. Det er ting der bare kører konstant i mit hoved lige nu, jeg kan ikke holde det ud..
Jeg havde en kæreste, som tog på efterskole i starten af august og vores forhold gik jo sindssygt godt. Vi havde endda månedsdag her den 8. november, men dagen før var vi sammen, da han endelig var hjemme og det var som om vi slet ikke kunne mærke hinanden. Som om vi var så langt væk fra hinanden..
Vi prøvede at kysse, holde i hånd, kramme, grine og snakke. Men så da jeg ikke kunne holde det ud mere, fordi jeg bare kunne mærke, at der var noget galt.. At han sikkert havde mistet følelserne for mig eller sådan noget, og da jeg spurgte ham, sagde han at var ret forvirret omkring hvad han følte.
Jeg har i fortiden slået op sådan omkring 3-4 gange, fordi jeg har været så usikker på ham, eftersom han går på efterskole og jeg ikke vidste om han egentlig stadig gad vores forhold, og da han så fortalte, at det egentlig først var gået op for ham nu, at han blev ret forvirret over det og hvad han så nu selv følte, gik der bare så mange tanker i hovedet på mig.. Hvorfor gjorde jeg det? Jeg kunne jo ha' vidst, at han stadig gad vores forhold, og hvis jeg havde vidst det, ville jeg jo aldrig ha' slået op med ham.. Vi fik så snakket om hvad der måske kunne gøres ved at ''forbedre'' vores forhold osv.
Han gav det så en chance. Han sagde, at han ville give det en uges tid og jeg følte det gik rigtig godt bare 2 dage efter. Men nu sidder jeg her.. 3 dage efter.. Og han har lige gjort det forbi. Fortalte at det var ovre, fordi han ikke kunne klare det mere..
Jeg aner ikke hvad jeg skal tænke, aner ikke hvad jeg skal gøre af mig selv. Jeg kan ikke græde.. Jeg føler min krop er i chok, jeg ryster, har kuldegysninger selvom jeg ikke fryser..
Jeg ville ønske så meget, at jeg kunne gøre et eller andet for at redde forholdet lige nu.. Gøre et eller andet for at få ham til at blive sammen med mig..
Jeg ville sådan ønske, at jeg kunne skrue tilbage i tiden og ændre på de fejl jeg har lavet.. Åh gud, jeg ved slet ikke hvad jeg skal tænke eller gøre.
Han var min bedste ven og vi havde et rigtig rigtig godt forhold, men nu føler jeg at det er min skyld, at vi har slået op, fordi han fortalte at han blev så forvirret efter den periode hvor jeg slog op med ham og vi så kom sammen igen..
Jeg vil så gerne kæmpe for at få forholdet tilbage igen, men kan det overhovedet lade sig gøre? Og hvad hvis det nu bare går i vasken det hele, hvordan kommer jeg så over ham hurtigst muligt? .. Det bliver den sværeste kærestesorg jeg nogensinde har haft, fordi han er den eneste af de 3 kærester jeg har haft i mit liv, som har accepteret mig for den jeg er, som jeg har kunnet været 100% mig selv over for og jeg ved ikke hvad..
Jeg aner simpelthen ikke hvad jeg skal gøre ...
Hilsen mig..

Svar:
Kære dig
Jeg kan sagtens forstå, hvorfor at du er helt ude af dig selv lige for tiden.
Det er aldrig sjovt at miste en bedsteven og kæreste, og det er helt normalt, at du føler, at din krop er i chok.
Det er super flot af dig, at du skriver herind, fordi du ikke helt ved, hvad du skal stille op nu.
Jeg vil prøve at give dig nogle råd, så du forhåbentlig snart får det bedre igen.
Til at starte med vil jeg sige, at du kaster skylden alt for meget over på dig selv. Det er noget som vi piger er rigtig gode til.
Når piger kommer ud for en situation, som den du har oplevet, føler de, at det altsammen er deres skyld, og hvis de bare havde tænkt sig bedre om, var det ikke sket!
Dette er ikke sandt, men en måde som vores tanker ligesom bortforklarer, det der er sket på. For ellers kan vi ikke forstå det, som er sket.
Du er nødt til at huske på, at du ikke er alene om alt det her - men at fyren ligeså meget har været vi I jeres forhold, som du har.
Det er derfor både din og hans skyld, at forholdet nu er gået i stykker. I har været to om det.
Når du indser, at det ikke er alene din skyld, at det gik galt, så er det måske også nemmere for dig, at komme videre.
Du skriver, at du engang i jeres fortid slog op et par gange med ham, fordi du var i tvivl.
Dengang var det det eneste rigtige for dig at gøre, og derfor skal du ikke nu fortryde, at du gjorde det - for du gjorde det af en grund.
Man kan ikke ændre på fortiden, og derfor skal man heller ikke fortryde de valg, man engang tog. De valg du tog dengang, har været med til at gøre dig, til den du er idag.
Mit bedste råd er derfor, at du skal vende blikket væk fra fortiden, og stoppe med at skyde skylden på dig selv.
At fyren pludselig var forvirret omkring sine følelser til dig, sidst I mødtes, har ikke noget at gøre med dengang, du slog op med ham.
Derfor må der altså være andre grunde til, at han pludselig er kommet i tvivl.
Du vil gerne kæmpe, for at få forholdet tilbage igen. Det kan kun lykkedes, hvis fyren også er interesseret.
Hvis han er i tvivl om sine følelser over for dig, kan du ikke tvinge ham til at få de følelser frem.
Man vælger desværre ikke selv, hvem man har følelser for eller ikke, selvom det nogle gange ville være lettere.
En ide kunne dog være, at du kunne aftale med ham, at du gerne vil snakke om det hele, for at I stadig kan blive ved med at være venner.
Jeg synes, at du skal spørge ham om, hvorfor han lige pludselig er blevet forvirret over sine følelser, og hvad der gjorde, at han tog den endelige beslutning og slog op.
Nogle gange kan det være godt at høre det hele fra fyrens synspunkt, så man ikke tror, at det kun er én selv, der har en masse fejl.
Du kan også vælge at fortælle ham, at du er ked at det, der skete engang mellem jer, og ikke havde troet, at det ville gå så galt nu.
Hvis I aftaler, at I begge skal være ærlige og åbne, så er jeg sikker på, at I kan få en god snak omkring det hele.
Måske kan I aftale at starte med at være gode venner og så lade muligheden udvikle sig herfra.
Hvis han ikke er interesseret i dette, er der nok ikke så meget andet at gøre. Men så har du i det mindste prøvet at gøre noget for det.
Hvis I ikke har mulighed for at mødes og snakke sammen, kan du også vælge at skrive et brev til ham, hvor du skriver om dine følelser.
Mange gange kan det hjælpe rigtig meget, bare at få fortalt, hvordan man går rundt og har det.
Uanset hvad det sker, så gør det selvfølgelig rigtig, rigtig ondt.
Jeg er sikker på, at de fleste kender de følelser, som du beskriver: At være så ked af det, at man ikke engang kan græde.
Der vil selvfølgelig gå noget tid, inden du kommer over ham helt, men der er nogle ting du kan prøve at gøre, for at det hele føles lidt nemmere:
Det kan være en rigtig god ide, at du laver en masse aftaler med nogle veninder, venner eller din familie, hvor I kan lave noget sjovt sammen.
Du kan også melde dig til at lave mad derhjemme eller at gøre rent. På den måde laver du noget aktivt, og får tankerne væk fra det, der er sket.
Se det næste stykke tid som en periode, hvor du kan lære dig selv bedre at kende. Nu hvor du kun har dig selv at tænke på, kan du gøre nogle ting, som du selv elsker.
Sørg også for at forkæle dig selv lidt ekstra, det har du fortjent!
Tag et dejligt duftende bad med en god sæbe, tag noget flot tøj på, tag neglelak på eller hvad du nu lige kan lide.
Når du igen får lyst, kan du begynde at kigge rundt efter andre søde fyre. Selvom det måske ikke føles sådan lige nu, så findes der rigtig mange søde fyre over alt.
Du er stadig ung og har masser af tid til at finde den eneste ene. Jeg er sikker på, at den rette fyr nok skal dukke op en dag.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at du snart bliver glad igen.
Ha det godt.
Venlig hilsen Mette