Hvad gør man når man er helt knust over en dreng jeg virkelig godt kunne lide
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej Cyberhus
Jeg er en dreng der har fået følelser for en dreng, som jeg har ses i 2 måneders tid. Han har fortalt mig at han ikke er klar til det, og at han ikke vil have mere med mig af gøre.
Jeg har været til lægen og snakke med dem der, og været hos en psykolog og snakke med en der. Men jeg kan ikke lade være med at tænke på ham.
Vi har mødtes nogle gange, uden hans forældre vidste det. Så skrev han herind og blev mere afklaret... Jeg er bare virkelig virkelig knust.
Jeg er meget ked af det, og savner ham virkelig meget.
Han er utrolig sød, og han synes og at jeg var sød og er lidt sød endnu.
Jeg lovede ham at jeg ikke skulle kontakte ham mere. Men det er virkelig svært - fordi har bare lyst til at snakke med ham. Da jeg savner ham så meget.
Mange hilsner
Fra en meget ked af det gut.

Svar:
Hej med dig
Det er tydeligt, at du er ked af det og fortvivlet over den her fyr, som har taget afstand til dig. Og hvor er det forståeligt. Det er bestemt ikke sjovt at stå og føle det store savn, som du gør lige nu. Når man bliver glad for et andet menneske, så er det ikke underligt, at det kan være svært at miste kontakten med vedkommende igen. Det kan nærmest gøre fysisk ondt. Så det er ikke underligt, at du føler dig magtesløs og ikke ved, hvad det bæste skridt er.
Det er en proces at komme over en person, og generelt er det meget forskelligt, hvad der virker for folk. Det lyder som om, du har taget nogle rigtig gode initiativer i forhold til at snakke med lægen og en psykolog - begge dele er en rigtig god ide, når man har det dårligt. Det lyder dog som om, du kunne bruge et par tips udover det, og jeg vil gerne nævne etr par stykker, som har virket for andre. Man kan f.eks. bestemme sig for at lade være med at tjekke personens facebook eller andre profiler. På den måde bliver man ikke hele tiden mindet om det savn, som man føler. Derudover kan man prøve at undgå at sende beskeder og sms'er til personen. I stedet for kan man sende en besked til en ven eller veninde, eller skrive sine tanker ned i en sms til sig selv. Når man bliver ked af det, kan man løbe en tur eller sætte en god sang på. Det skal helst ikke være sådan, at man prøver at fortrænge smerten, for den skal ud, før den kan bearbejdes. Så det bedste, man kan gøre er, at acceptere, at det gør ondt, men samtidig prøve at lave ting, som man synes om og hygger sig med ind imellem. Generelt er tiden den bedste medicin, når man har et knust hjerte. Det lyder som en klichee, men tiden kan rent faktisk læge ens sår. Derfor vil jeg anbefale dig at prøve at acceptere, at det tager tid - og det er okay. Man kan ikke skynde på processen i at have mistet en person og have ondt i hjertet. Det er noget, der kommer ligeså stille af sig selv. Når du kigger tilbage om noget tid, så vil du formentlig kunne se, at du har rykket dig i den rigtige retning.
Når man er i krise, så er det nemmere at holde gejsten oppe, hvis man er flere end én. Derfor vil jeg kraftigt anbefale dig at sørge for at have nogle gode mennesker omkring dig i det næste stykke tid. Det kan være dejligt at have nogen at læsse af hos eller græde ud hos, på de hårde dage. Så kontakt evt. en god ven eller veninde, eller snak med din familie. Hvis du har behov for at ringe eller skrive med nogen, som ikke kender dig, så kan jeg anbefale vores 1-1chat, hvor der sidder en rådgiver klar. Her kan du være helt anonym og snakke om lige præcis det, som fylder mest. Der kan muligvis også være en fordel i at fortsætte til psykolog, hvis du synes, det er rart at komme ud med tankerne. Du kan overveje, hvad der føles bedst for dig, og hvad der vil gøre processen mest muligt behageligt for dig. Når du har det godt, så er der gode muligheder for, at det bliver den bedst mulige proces.
Jeg vil sende dig en masse tanker og krydse fingre for, at du kommer godt igennem det hele og snart kan se tilbage på en tid, som har lært dig en masse og udviklet dig. Der er lys for enden af tunnelen, så det kan lade sig gøre, at du kommer ud på den anden side, selvom det virker umuligt lige nu.
De bedste hilsener fra Mai