Hvad gør jeg?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Cyberhus
Jeg står i det problem, at jeg er blevet forelsket i en jeg havde noget med for ikke så lang tid siden's ven, hvilket er rimelig træls.
Jeg ved, at han gengælder det, men selvom vi har lyst til at folde det ud til noget mere, ved vi også det nok ikke er den bedste idé, fordi ham jeg havde noget med (som vi lige kan kalde for L) både vil blive sur på mig og ham.
Der er flere der har gennemskuet, at vi godt kan lide hinanden, selv nogle af L's andre venner, og de siger, at vi ville være søde sammen og selvfølgelig skal tage skridtet videre.
Jeg kan virkelig godt lide ham, og jeg kan næsten ikke holde mig tilbage mere, men jeg har heller ikke lyst til at være med til at ødelægge deres venskab, hvis det skulle ske, hvilket nok er højst sandsynligt. Så hvad gør jeg?
Jeg håber I kan hjælpe mig!
Mvh. A

Svar:
Hej med dig
Hvor er det dejligt for dig, at du er blevet forelsket og at fyren også er forelsket i dig. Jeg kan dig godt forstå, at du synes, det er ærgerligt, at det din gamle flirts bedste ven. Det er ikke en situation, som er særlig rar at stå i. Jeg vil give dig lidt tanker med på vejen.
Forelskelse er ikke altid så nemt at finde ud af. Nogle gange kan man ende i ubehagelige situationer, hvor der måske er nogen, som bliver såret. Men følelser kan man ikke, som sådan, planlægge. De kommer og går. Man bestemmer ikke selv, hvem man får følelser for. Det er ikke fedt at være splittet imellem et venskab eller et forhold, sådan som du er lige nu. Det lyder som om, I er rigtig glade for hinanden, og det er der overhovedet ikke noget forkert ved. Det kan være svært, når man kan såre nogen, som man holder af. Men at "L" bliver ked af det, er ikke nødvendigvis ensbetydende med at I ikke skal blive kærester. Det kunne måske være godt for jer at have en god, lang snak om, hvad I skal gøre. Vil I gerne være sammen, så kan I snakke om, hvordan I bedst får sagt det til "L". Skal I f.eks. sige det sammen eller skal én af jer sige det. Han vil måske have en periode, hvor han ikke synes, det er så fedt, men det kan godt vende igen. Men det er klart, at det vil blive hårdt i den periode, hvor han er sur. Måske skal I, i den periode, prøve at give ham luft og acceptere, hvis ikke han har lyst til at være sammen med jer i noget tid. Det kan godt være, det vil være for hårdt eller træls for ham at se på, at I er kærester. Og det er fair nok, hvis han får det sådan - det kan være mærkeligt og ubehageligt. Men det kan sagtens være, han får det bedre med tiden og gerne vil være sammen med jer igen.
Mit allerbedste råd hele vejen igennem er, at I begge to mærker efter, hvad I har det bedst med. Hvad kan I holde til i længden og hvad er vigtigt for jer? Hvornår skal I tænke mest på jer selv og hvornår skal I tænke mere på "L"? Man kan ikke sige, at der er en rigtig og forkert måde at håndtere situationen på. Det handler rigtig meget om, hvad jeres mavefornemmelse siger. Det kan måske være en ide, at I løbende snakker med nogle gode venner hver især og særligt at I husker at snakke med hinanden. Hvis I en dag sidder og har brug for at snakke med andre om det, så er I også meget velkomne i vores chat
Held og lykke med situationen, begge to. Forhåbentlig finder I frem til den løsning, som er bedste for jer.
Mai