Hvad forventer du af din kæreste?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej :-)
Jeg er så fandens heldig, at have mødt denne her pige, som er helt fantatisk, det går godt mellem os, men jeg ved ikke hvad hun forventer af mig, hvis vi bliver kærester... Min holdning er, at man ikke behøver at være sammen en hel weekend hver uge, da jeg for det første vil blive træt af det, synes det er vigtigt at være sammen med sine venner uden hinanden, men problemet er bare, at vi ikke ser hinanden til hverdag, da vi går på to forskellige gymansier og i hverdagene er tiden der ikke, så skal jeg ned prioterer eller?
Hvor tit er i sammen med jeres kæreste?

Svar:
Hej med dig.
Hvor lyder det bare dejligt, at du har mødt en sød og fantastisk pige. Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at finde ud af, hvad hun forventer hvis I bliver kærester.
Først og fremmest synes jeg det bedste ville være, at snakke med pigen om det. Måske har hun det på samme måde som dig eller måske synes hun, at I skal ses hver weekend. Det er ikke til at vide, og det letteste vil derfor være at spørge hende til råds. Ved at snakke sammen om det kan I nemmere komme frem til et godt kompromis.
Det tager tid at have en kæreste, og når man er single har man en masse tid til at gå i skole, hygge med familie og venner og lave nogle fritidsaktiviteter. Når man får en kæreste, skal man til at give plads til en ekstra person i ens liv, og det kan godt være en udfordring i begyndelsen. Det lyder til, at du er en travl person, der har en masse at se til.
Jeg synes, at hvis muligheden er der, er det vigtigt at man ikke kun sørger for at ses i weekender men også i hverdage. Det behøver ikke at være i flere timer, man skal ses hver gang. Nogle dage kan det være nok bare lige at mødes og snakke kort. Hvis I går til noget sport eller en anden aktivitet, så tænk på, om der er mulighed for at den anden kunne komme med og se på nogle gange.
Selvom I går på to forskellige gymnasier, har I begge stadig en masse lektier og afleveringer for. I kan måske aftale en eftermiddag eller aften om ugen, hvor I mødes og laver lektier sammen. Når man er kærester, behøver man ikke kun ligge og hygge, man kan sagtens lave noget skolearbejde sammen - det gør også kun lektierne hyggeligere.
Jeg ved ikke hvor langt I bor fra hinanden, men har I mulighed for det, kan I også spise aftensmad sammen i løbet af en uge - en enkelt aften eller to. Uanset hvor travlt man har, skal man jo have noget at spise - hvilket man jo kunne gøre sammen.
Jeg kan godt forstå at du stadig gerne vil have tid til at ses med vennerne alene i weekenden. Det er vigtigt at have tid til vennerne, selvom man har en kæreste. Måske kan du ikke være sammen med dem ligeså meget, hvis I bliver kærester. Nogle gange kan du tage pigen med hjem til dine venner, så hun også kan lære dem at kende. Man skal aldrig nedpriotere sine venner eller kæreste. Man kan i stedet planlægge, hvornår man skal ses med hvem og i hvor lang tid. Måske kan du ses med dine venner fredag aften og være sammen med pigen hele lørdag og søndag formiddag. Så kan du ses med vennerne om eftermiddagen/aftenen igen søndag. Bare husk på at det hele ikke bliver for skema-lagt. Det kan være en ide, at planlægge hvornår man skal ses med hvem uge for uge.
Det er meget forskelligt, hvor meget man ses med sin kæreste. Nogle er sammen hver eneste dag mens andre kun ses et par gange i løbet af en uge. Sammen skal man finde ud af, hvad der passer bedst til jeres forhold. Hvis I er tilfredse nok med at ses et par timer eller en enkelt dag hver weekend, skal I gøre dette. Har I brug for at se hinanden lidt mere, må I planlægge, hvordan og hvornår dette kan lade sig gøre. Er man vild med en anden person, kan man altid finde en løsning, så alle bliver tilfredse i forholdet.
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Held og lykke med pigen.
Venlig hilsen Mette