Hvad er det han vil?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej Cyberhus. For snart tre år sidne startede der en ny dreng i min klasse, han var meget popular i blandt pigerne, og jeg ligesom alle andre blev forelsket i ham. Vi begyndte at være meget sammen og han spurgte mange gange om vi skulle være kærester, men jeg afviste ham gang på gang. Men en dag spurgte jeg og han sagde ja, det var et rigtigt forhold vi havde, vi var altid sammen og vi kyssede selvom vi kun var 12 år. Dagen kom hvor han slog op med mig efter 11 måneder og jeg var knust, jeg ved at han var ligeså knust og han af og til ville ønske at han ikke havde gjort det, det har han nemlig sagt til mig. Nu er det et år og 3 måneder siden at han slog op og jeg savner ham stadig. Gennem alt det her, har vi haft et hemmeligt, ikke fast forhold, hvor jeg kom og besøgte ham af og til. Vi kyssede stadig og han sagde alle de ting han plejede at sige, men det der var er at han venner ikke måtte vide at han ses med mig. Og i skole, også nu føler jeg at han ignorere mig totalt og snakkede bag min ryg og sådan. Jeg har før prøvet at være sammen med andre drenge for at komme over ham, men vær gang jeg har fundet en ny, skriver han til mig igen. (Det skal lige hilses og siges at han har et meget dårligt forhold til sin telefon) Jeg bliver meget forvirret over hvad det er han vil?. Jeg fik en ny kæreste i december måned, men vidste der var noget galt for vær gang jeg kyssede ham så jeg min eks foran mig. Da vi var til en fælles fødselsdag hvor jeg brugte en masse tid på at løbe rundt sammen med ham, det er et halvt år siden at jeg var sammen med ham sidst. Dagen efter fødselsdag skriver han til mig at han syntes det var hyggeligt og han havde savnet og være sammen med mig. Vi begyndte så at snapchatte og det er ved at være to måneder siden at vi startede. Det er med hjerter og kyssesmiley, men nogle gange er han helt vildt kold eller laver kun smileyer hvilket gør mig usikker. Jeg vidste ikke hvad det var han ville med mig så jeg spurgte ham lige ud og han svarede lige ud " jeg vil have dig " og blev selvfølgelig glad. Jeg skulle på ferie og alle de gange vi har fundet sammen igen har ferie ødelagt vores kontakt og jeg var bange for at det ville blive det samme. Under hele min ferie hørt jeg ikke noget fra ham selvom jeg skrev til ham. Dagen før jeg skulle hjem skrev han " Kommer du ikke snart hjem?". jeg skrev til ham tre dage i træk da jeg kom hjem, hvor jeg kunne se at han havde åbnet dem eller set dem, men ikke svaret. Han tog på ferie to uger efter mig og jeg hørt ikke noget fra ham hverken i ferien eller i i mellem min og hans ferie. Søndag for to uger siden skrev han til mig igen. Så stoppede han med at svare og så skrev han igen her i lørdags. I går aftes skrev vi sammen igen, på snapchat hvor han starter ud med nogle hjerter og så går over til smileyer og lige pludselig stopper han med at svare? jeg kan se at han har åbnet de tre snapchats jeg havde sendt til ham, men han svare ikke... Jeg ved ikke hvor jeg har ham eller hvad det er han vil med mig. Han er ikke typen der joker med sådan nogle ting, han er meget følsom og meget genert. Han flyttede skole fordi han blev mobbet på den anden skole. Hans forældre er skilt og jeg ved at han nogle gange har haft et svært forhold til sin far, hvordan ved jeg ikke men det kan man mærke det når han snakker om sin far. Han går rigtigt meget op i hvad andre drenge tænker om ham fr han vil ikke holdes uden for igen.... Mange af mine veninder synes at jeg skal lade det ligge men det kan jeg bare ikke, jeg ved hvilket ting han siger til mig. Han har selv sagt at han er træt af at leve et dobbelt liv, han er ikke særlig moden og har en masse ting han skal leve op til derhjemme. jeg kommer rigtigt godt ud af det med hans mor og har kun mødt hans far tre gange på de næsten tre år jeg har kendt ham. Jeg ved ærligt talt ikke hvad jeg skal gøre, mange siger gå op og snak med ham i skole men det kan jeg ikke, han er altid sammen med sine venner og de kan ikke håndtere mig og vil ikke lade os være alene. Alle dem jeg har snakket med prøver at forstå det, men det gør de virkelig ikke. Der er ikke så mange på 11, 12, 13 snart 14 år der har gået igennem dette. Forleden sagde min veninde " Ej han kan da lide dig, han søger efter din opmærksomhed og lyser op som et juletræ, når de snakker med ham" Det sjove er at den her pige ved ikke at jeg kan lide ham... Det gør mig glad, da jeg slevfølgelig også søger efter hans opmærksomhed. Jeg vil meget gerne have hjælp da jeg kæmper med det her hverdag og jeg er sikker eller jeg ved at hans også køber med hvad han vil, hvem han er, hvad hans venner vil have, hvad han vil have, og hvad hans forældre vil have. Hjælp? Hilsen mig

Svar:
Hej med dig!
Det er godt, du skriver herind, for det må være rigtig forvirrende at gå rundt med så mange tanker. Jeg kan godt forstå, at du er usikker på, hvad han vil, og hvor du har ham. Jeg håber, jeg kan hjælpe dig lidt på vej med mit svar.
Når jeg læser dit brev, er der to ting, som, jeg synes, er vigtige at tage fat i. For at gøre det lidt lettere at finde rundt i mit svar, har jeg derfor delt det op i to:
1) Hvorfor han er, som han er.
2) Hvad du kan gøre.
1)
Først og fremmest vil jeg sige til dig, at jeg godt kan følge dig i, at det er svært at forstå, hvad han vil. Jeg kan læse, at jeres forhold er gået meget frem og tilbage. I er startet som venner, er blevet kærester, er gået fra hinanden, og er nu hemmelige kærester. Når man har sådan et forhold til en dreng, bliver det let meget forvirrende for både dig og ham. Det lyder som om, at I gennem alt dette har haft et godt venskab, og at I godt kan lide hinanden. Når man har har sådan nogle rare følelser for hinanden, kan det være svært at finde ud af, hvor man har hinanden. Grunden til det er, at det kan være svært at give helt slip på hinanden, når man kan mærke, at man godt kan lide at være sammen.
Du skriver, at han har et dårligt forhold til sin telefon, og at han tit er dårlig til at svare. Jeg tror, at der er mange unge drenge, som ikke altid lige får svaret pigerne. Mange drenge tænker ikke lige så meget over hvad og hvornår, de skriver tilbage. Det sker også, at de ikke ved, hvad de skal svare, og derfor synes de, det er nemmere at lade være. Det kan være rigtig svært som pige, når en dreng ikke svarer tilbage. Man kommer til at tænke alle mulige ting om, hvorfor han ikke svarer. Det er vigtigt at huske på, at der ikke altid er en grund til det. Nogle gange er det fordi, der er noget, der forstyrrer, andre gange glemmer de det osv.
Jeg kan forstå på dig, at han flere gange har givet dig en fornemmelse af, at han stadig gerne vil have dig. Alligevel oplever du, at han ignorerer dig i skolen og ikke svarer dig. Jeg synes, det lyder som om, han er meget i tvivl om, hvad han vil. Han kan nok mærke, at han gerne vil have dig, men han er måske alligevel ikke helt klar til at blive kærester og nyder måske bare, at I er lidt hemmelige kærester og kan sende søde beskeder til hinanden. Drenge i teenagealderen har tit meget svært ved at finde ud af, hvilket slags forhold de vil have til en pige, de godt kan lide. De vil gerne prøve alting af, og måske er det netop det, han er igang med lige nu. Inden han måske vælger at blive kærester med dig igen, vil han nok gerne finde ud af, om han bedre kan lide at have et hemmeligt forhold til dig.
Det er rigtig fint af dig, at du bekymrer dig om, om han kan have det svært. Det er svært at sige, om han har det. Hvis han har det svært, kan det godt være en af grundene til, at han er lidt svær at forstå. Når man har nogle problemer hjemme, kan man blive lidt mere ligeglad med andre ting. Problemerne kan komme til at fylde så meget, at man fx glemmer at svare på beskeder eller ikke kan finde ud af, hvad man vil ift. en pige. Det er ikke til at sige, om det er derfor, han er, som han er, men det kan være.
2)
Jeg synes, det er rigtig flot af dig, at du har spurgt ham direkte, hvad han vil. Jeg synes også, det er rigtig sejt, at du har prøvet at komme videre.
Du skriver, at du har svært ved at lade ham ligge, og jeg kan også høre på dig, at han fylder rigtig meget. Jeg tror, det vil være en god idé at få snakket med ham om det hele. Jeg synes, det er vigtigt, at du får fortalt ham, at du er forvirret omkring, hvad han vil, og at du synes, det er træls, at han ikke altid svarer tilbage. Det kan være, han ikke er helt klar over, at du er lidt ked af nogle ting og gerne vil finde ud af, om I skal være kærester eller ej.
Hvis du ikke kan lide at have et hemmeligt forhold, synes jeg, du skal sige til ham, at det skal stoppe. Hvis du kan mærke, at det hemmelige forhold forvirrer dig, tror jeg, det er en god idé at sige til ham, at I enten er rigtige kærester eller kun venner. Ved at give ham sådan et valg, kan det være, det går op for ham, at han kan miste dig, hvis han ikke vælger at ville være rigtig kæreste med dig. Måske har han en fornemmelse af, at du er der for ham uanset hvad, og jeg tror, det vil være godt for jer begge, hvis du også sætter grænser.
Det lyder til, at du har været god til at snakke med dine veninder om ham, og det synes jeg, du skal blive ved med. Det kan være rart at have en god veninde, som kan sige til en, hvad hun ville have gjort. Så føler man sig ikke så alene om det.
Mit bedste råd til dig er at være ærlig omkring, hvordan du har det med ham. Der kommer tit noget rigtig godt ud af ikke at gemme forvirringen væk, men fortælle at den er der.
Jeg håber, du kan bruge mit svar, og jeg ønsker dig held og lykke med ham.
Venligst,
Matilde