Hva Sker Der Her?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
For et par uger siden, kom jeg sammen med en pige. Jeg elsker hende sygt meget. Men en dag fortalte hun at hun gerne ville være klar til at havde en kæreste, og Det Respekterer jeg self :). Så vi tog det stille og roligt. Lidt sener fandt jeg ud af at en af mine gode venner også kunne lide hende, så han blev sur over mig osv. Men idag fortalte hun at jeg aldrig ville blive hendes kæreste fordi jeg heletiden skrev for meget osv. (Skrev højest 1-2 sms'er om dagen) Tænker bare lige hva der sker?.. I fredags fortalte hun at der var fundet en knude i hendes mave som måske er kræft. Som jeg håber i forstår er jeg mega bekymret, er helt nede over det. og nu svarer hun mig aldrig mere, Kan ikke klare lortet. Har haft syge selvmords tanker. For 1 måned siden stod jeg ved en bro uden på den anden side af hegnet og var ved at hoppe. Men kunne ikke. Ønsker vildt meget at dø. Tænker på at vil dø hele tiden. Og alt fucker for mig... Min mor, farmor, morfar er lige døde... Kan ikke mere.. Kommer Til At Tage mit liv en dag ;S... Håber squ i kan hjælpe ;S

Svar:
Kære 16-årige
Tak for dit brev. Det lyder til, at du har der rigtig svært,så det er godt at du har skrevet til os.
Du fortæller om en pige, du er forelsket i, men som synes at du skriver for meget - og at hun nu har fået en knude i maven. Jeg kan godt forstå, hvis du er bekymret og har en masse forvirrende tanker til at suse rundt i dit hovede.
Der sker flere ting på én gang, som alle er med til at gøre dig ked af det. Det kan være ekstra svært i din alder, at skulle håndtere trælse oplevelser, fordi der sker så meget med kroppen og sindet i forvejen. Derfor kan man godt blive lidt ekstra skrøbelig - og samtidig have svært ved at overskue tingene, for eksempel fordi man tænker for meget.
Du fortæller, at du har selvmordstanker, og at du faktisk har været tæt på. Det er en meget alvorlig ting, og jegb synes aldrig det skal vælges som en udvej. I stedet synes jeg det er vigtigt at du skal finde én, du kan snakke med og som kan hjælpe dig med dine dine tanker - en voksen som du har tillid til.
Hvis du har det godt med din far, kan du snakke med ham, ellers så prøv en lærer, onkel eller andet. Det vigtigste er, at du få talt dine tanker og følelser igennem. Det er nemlig sådan, at når man holder så store følelser for sig selv, vokser de og bliver endnu sværere at styre, hvorimod det faktisk kan give et rigtig godt pusterum lige at få det vendt med en, som kan hjælpe dig til at se tingene udefra.
Jeg synes også det er vigtigt at kigger ind i chatten her i Cyberhus, og allerede i dag hvor den åbner kl. 14.00. Her kan du chatte anonymt med en voksen som vil lytte og prøve at hjælpe dig..Den har åben mandag til torsdag kl. 14-19.00 og kan læse mere om den her.
Du fortæller at både din mor, farmor og morfar lige er døde. Det er en ordentlig mundfuld at skulle overkomme- selv for en voksen. Måske får disse tab dig også til at bekymre dig ekstra meget om pigen.
Jeg tænker, at du har en masse sorg, som du ikke ved, hvad du skal stille op med. Samtidig får det dig af naturlige årsager til at tænke meget på døden, og det kan være med til at få dig til at tænke på selvmord. Derfor er det, som jeg før skrev, super vigtigt at du nu griber de muligheder jeg har givet dig, så det kan være lidt lettere at være dig.
Kærlig hilsen Julie