hun stjæler mine venner!!

brevkassespørgsmål

hun stjæler mine venner!!

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 14 år 1 måned siden

okay.. jeg gør det superkort, for jeg har det ellers med at lave laaaange romaner herinde på cyperhus. min veninde er begyndt at stjæle mine venner. så snart jeg er begyndt at snakke med nogen nye, så kommer hun lige og smyger sig ind imellem os. hun har gjort det 3 gange nu! jeg ved ikke hvordan jeg skal reagere, når hun ligepludselig skal til fest med en hun næsten ikke kender, som jeg har kendt i 2 år og som jeg er ved endelig få etableret et godt forhold mellem? hvorfor skal der gå to måneder med mig, når der kun går 3 dage ved hende, før de bliver bedste venner? det er supertrælst.. :/ jeg tror det har noget at gøre med at det jeg ikke er den der "sjove" type.. jeg er en mere stille og rolig, nede på jorden pige. og hun kan få alle til at grine.. kan man lære at være sjov? hvis ja, hvordan..? samtidig er hun en af mine bedste veninder.. så man kan jo ikke rigtig forbyde hende at snakke med dem JEG er venner med. selvom jeg seriøst gerne ville. jeg ved godt jeg tænker ret egoistisk, men jeg føler at hun gør det med vilje. -hun kommer fx altid med kommentarer om at "aj, så var mig og din kusine lige ovre ved ham fra dit gymnastikhold igår, ikk oss?" og så står man bare med åben mund og tænker? hvor HELVEDE kender du dem fra???? ... og når de først kender hende, er der pludslig ikke plads til mig.. derfor mister jeg tit dem hun tager fra mig (det tager virkelig hårdt på mig psykisk sådan noget) hvordan kan jeg blive bedre til at blive venner med folk? UDEN at være ligesom min veninde? og hvordan forklare jeg hende hvad jeg føler? hun er en rigtig træls person at diskutere med, som går i forsvarsposition med det samme man prøver at sige noget til hende.. det er som om ordene slet ikke , de preller bare af.. samtidig har jeg noget småkørende med en fyr, mest over sms... og jeg tør næsten ikke fottælle hende noget om ham.. hvad nu hvis hun stjæler ham fra mig også? +jeg har tit meget let ved at give slip på folk. hvordan kan man lære at holde fast og kæmpe for det man gerne vil? aaaargh, det her er dybt fustrerende! hmm.. ++ jeg skal på efterskole her om et år.. og jeg er virkelig bange for at blive ensom derovre, mår jeg er så langsom til at blive venner med folk og være social. ikke fordi jeg er en indelukket type.. jeg er bare ikke sådan en partymaker. :/ wauw.. det blev godt nok en roman alligevel. sorry. :D kram, og håb om gode svar, mig. d;

Svar:

Hej med dig

Den første tanke der slog mig, da jeg læste dit brev var...hold da fast, du lyder som en god veninde og en man kan regne med, når man først er blevet venner med dig.

Det handler ikke om at være sjov eller partymaker, det handler om at være sig selv. Og det er du, super godt.

På den måde du beskriver din veninde, så lyder hun som om hun gør meget for at andre mennekser kan li hende. Måske er hun sjov og fuld fart på. Det kan virke tiltrækkende på mange mennesker, men der skal mere til for at blive gode venner.

Du skriver at du skal bruge 2 år og hun skal bruge 3 dage, men bare rolig. Det er ikke den samme slags venskaber hun skaber, og jeg ville hellere have dine slags venskaber. Venskaber der bliver bygget op stille og roligt.

Når det er sagt, så er det jo ikke sikkert at det gør det nemmere for dig lige nu..og derfor har jeg et par råd til dig også.

Jeg synes du skal konfrontere din veninde igen, med dine tanker og hvordan du oplever det hun gør. Hvis hun bliver sur og går i forsvarsposition, ja så er det hendes beslutning. En god veninde vil lytte til dig og snakke med dig om det og måske finde ud af hvordan i begge to kan have det godt i jeres venskab.

Hvis hun ikke kan det, så synes jeg du skal overveje om hun er så god en veninde for dig.

Omkring ham fyren du flirter lidt med, så synes jeg ikke du behøver at fortælle din veninde det. Det bestemmer du selv og det er dit liv. Så nyd det lidt alene og se lidt tiden an hvordan dit forhold til din veninde bliver.

Ud fra det du skriver, så lyder det faktisk ikke til at du har svært ved at få venner, og jeg synes ikke du behøver at være nervøs for næste skoleår. Den første dag på en efterskole, kan godt være lidt underlig med alle de nye mennesker. Men husk på at alle dem der starter på en efterskole, gør det fordi de gerne vil møde nye mennesker, og er klar til at få nye venner. Derfor er de meget åbne og venlige. Jeg tror du vil opleve at det er vildt dejligt, når de første timer er gået altså..:)

Så egentlig er mine råd til dig, at blive ved med at være dig selv. Du lyder som en kanon pige og stol på at du er ok som du er. Glæd dig til næste år og få snakket med din veninde..

Husk også at snak med dine forældre eller en anden voksen igen, hvis du synes det bliver svært. Der er altid et godt råd og en hjælpene hånd at få..

Kan du have det godt

Venlig hilsen

Trine