Hun går mig på nærverne!

brevkassespørgsmål

Hun går mig på nærverne!

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

Hejsa. Min bedsteveninde er begyndt at gå mig på nærverne, for hun er begyndt at bagtale nogle af vores fælles venner, som i sær er mine gode veninder. Hun sidder bla. og finder småfejl ved deres ansigter osv., og det er jeg blevet træt af. Jeg er især blevet træt af at hun gør alle småting store, og tager altting utroligt tungt. Jeg har utroligt mange venner og veninder, og jeg har også en anden pige som er min allerbedste enk de, g har været det igennem fire år. Imens har min bedsteveninde her, ikke ret mange veninder, og derfor ved jeg ikke hvordan jeg skal fortælle hende at jeg ikke har lyst til at være sammen med hende mere..

Svar:

Hej med dig.

Jeg kan godt forstå, at du synes det er en svær situation med din veninde og at du ikke har lyst til at være sammen med hende når hun bagtaler Jeres venner. Det er heller ikke rart at høre på. Men samtidig skriver du at hun er din bedste veninde, og derfor synes jeg egentligt at du skal give hende en chance til.

Når du skriver at din veninde bagtaler andre og tager alting utrolig tungt, får jeg faktisk rigtig ondt af hende. Jeg synes det lyder som om, at hun har det svært og det må være hårdt for hende at bekymre sig over småting hele tiden. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om hun mon har det dårligt med sig selv.

Hvis det er tilfældet, er det måske også grunden til at hun bagtaler Jeres venner. Det kan f.eks være at hun selv synes, at hun har mange småfejl, men har for svært ved at indrømme det. Og derfor finder hun fejl ved andre i stedet for, fordi det er lettere at lade det gå ud over dem. Du skriver at hun ikke har så mange venner, så måske er hun også bange for at miste dig, og for at prøve at virke mere interessant, vælger hun at bagtale Jeres venner.

Jeg synes du skal prøve at snakke med hende om det. Fortæl hende, at du godt kan lide hende, men at du er træt af at hun bagtaler andre. Og det er også fair at sige til hende, at hvis I fortsat skal være venner, så er hun nødt til at stoppe med det, for ellers har du ikke lyst til at være sammen med hende mere.

På den måde, giver du hende en fair chance. Lige nu, ved hun ikke hvordan du har det og derfor er der for hende, heller ingen grund til at ændre sig. Hvis du fortalte hende at det gik dig på, ville hun vide hvordan du havde det og have en reel chance for at ændre på det. Det er jeg sikker på, at hun vil sætte stor pris på.

Jeg håber du kunne bruge mit svar.

Venlig hilsen

Nina