huden
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej
Jeg skriver angående et par spørgsmål omkring huden (primært i ansigtet)
Jeg har med hjælp fra en kosmetolog, fået konstateret at jeg har en meget sart og sensitiv hud, der dog er kombineret altså i t-zonen lidt fedtet, tendens til bumser men dog også her tør og lidt skællende og så kinderne og områder rundt om munden der er mest tør og lettere skællende.(lige for tiden med har dette område også tendens til at være stram og ofte varm og brændende)
Da min kosmetolog gav mig nogle råd til hvilke produkter jeg skulle bruge, fik jeg besked på at finde en god rensemælk og vigtigts af alt en rigtig god creme, der hjælper mod den tørre og stramme fornemmelse og giver min hud fugtighed.
Det er jeg så gået på udsigt efter og selvom jeg synes det er utroligt svært at finde i alle de produkter der er på markederne, har jeg fundet en mild rensemælk til tør hud og en mild dagcreme til sensitiv hud. (her er ingredienslisterne til begge produkter)
Rensemælken:
Aqua, Glycine Soja Oil *, Glycerin, Alcohol*, Glyceryl Stearate Citrate, Myristyl Myristate, Cetearyl Alcohol, Cera Alba, Rosa Canina Fruit Oil*, Rosa Canina Fruit Extract*, Parfum**, Macadamia Ternifolia Seed Oil, Simmondsia Chinensis Seed Oil*, Butyrospermum Parkii Butter*, Vitis Vinifera Seed Oil, Xanthan Gum, Alcohol, Sodium Citrate, Tocopherol, p-Anisic Acid, Helianthus Annuus Seed Oil, Sodium Hydroxide, Linalool**, Geraniol**, Limonene**, Citronellol**, Eugenol**
*ingredients from certified organic agriculture
**from natural essential oils
Cremen:
Aqua, Glycerin, Helianthus Annuus Seed Oil*, Alcohol, Glyceryl Stearate Citrate, Isoamyl Laurate, Shorea Stenoptera Seed Butter, Cetearyl Alcohol, Olea Europaea Fruit Oil, Cetearyl Glucoside, Mangifera Indica Seed Butter, Xanthan Gum, Linoleic Acid, Levulinic Acid, Glyceryl Caprylate, Palmitic Acid, Stearic Acid, Tocopherol, p-Anisic Acid, Sodium Levulinate, Bisabolol, Sodium Hydroxide, Parfum**, Limonene**, Linalool**, Chamomilla Recutita Flower Extract, Hamamelis Virginiana Leaf Extract, Linolenic Acid, Citral**, Benzyl Alcohol**, Citric Acid
* ingredients from certified organic agriculture
** from natural essential oils
Da jeg har prøvet virkelig at kigge tydeligt efter at undgå parfume, silikone, mineralolier og alt der kan tilstoppe porer og irretere huden.
er jeg dog stadig meget usikker om disse ingredienser i produkterne er noget for mig. Jeg er klar over at i nok kke ved så meget om ingredienser i hudprodukter og deres ingredienser men ville bare gerne lige høre om i havde nogle råd og om i måske vidste om nogle af ovenstående ingredienser
ville være dårlige eller gode at påføre huden. Selvfølgelig er det meget individuelt hvad man reagerer på, men har bare prøvet så meget
efterhånden (også skrappe produkter mod uren hud, da jeg tænkte at det er det er det største problem ved min hud) og er meget nervøs
for at påføre min hud noget, fordi jeg frygter at min hud vil blive endnu mere sårbar, irriteret og med bumser bagefter.
Hilsen den 18-årige.

Svar:
Hej med dig
Jeg kan godt forstå at problemerne med tør/sensitiv hud er noget der fylder for dig, da den måde ens ansigt føles og ser ud på, kan påvirke hvordan man har det. Jeg forstår derfor godt at du søger nogle svar i forhold til hvad der vil være godt for dig at benytte af produkter.
Det er rigtig godt at du er opmærksom på din hud i forhold til, at der er nogle ting du måske ikke kan tåle og vil reagere på. Men jeg kan desværre ikke vejlede i hudprodukter, da jeg ikke har nogen viden om hvilke ingredienser i hudprodukter som vil være gode eller dårlige for dig.
Mit råd til dig er derfor at bestille en tid hos din egen læge, så du evt. kan få en henvisning til en hudlæge. Det er selvfølgelig vigtigt at få tjekket op på hvilke produkter der vil være gode for dig, så du ikke længere behøves at tænke så meget på din hud. Hvis du ikke har lyst til at gå til læge, kan du også få vejledning på apotektet, da der er personale der er uddannet inden for faget. Der har de helt sikkert også cremer som er velegnet til meget sensitiv hud.
Jeg håber at mit svar kunne hjælpe dig.
Mange hilsner
Annika