homoseksuel eller ikke????!!!!!
brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
Hej. jeg kæmper med et rigtig stort problem.jeg har igennem alle mine unge tennages år 13-17 cirka været interreseret for alt der har med drenge at gøre, men her de seneste 2-3 år er jeg begyndt på at, kigge og få føelser for mit eget køn. jeg er virkelig forvirret os fordi jeg tænker på min alder, bliver iøvrigt 23 den 9 marts.
jeg er tit ked og frustreret over det, det skal lige siges jeg ikke har homoforbi eller bange for at være det tværtimod!!!!!
jeg ved ikke om det er det hyggelige og trygge ved at være sammen med en pige, men mine føelser er bare enormt stærke og har er nok stadig forelsket i min veninde som jeg ved er til drenge/mænd.
min familie og meget af mit netværk har enormt svært ved det at være homoseksuel.
så føler mig meget alene med det.
knus pigen!!!!

Svar:
Hej med dig.
Jeg er helt sikker på, at du ikke er alene med dine følelser. Der findes rigtig mange piger og fyre derude, som har det på helt samme måde som dig. Derfor er det rigtig godt, at du skriver til os, så andre også kan læse, at de ikke er alene om at have disse følelser.
De fleste mennesker er heteroseksuelle, og derfor er det almindeligt, at mange unge opdager og afprøver deres seksualitet som heteroseksuelle. Senere kan man sagtens opdage, at man måske har flere følelser for personer af samme køn som én selv, som du f.eks. beskriver i dit tilfælde. Det betyder ikke nødvendigvis, at du er homoseksuel. Det kan også være, at du er biseksuel, dvs. føler dig tiltrukket af begge køn. Det kan også sagtens være, at du er ved at opdage, at du er homoseksuel. Det er ikke alle, som ved dette helt fra starten af.
Du er ikke homofob, men føler dig alene, fordi din omgangskreds har svært ved det at være homoseksuel. Der er ingen, som siger, at du skal "springe ud", dvs. fortælle folk om din seksualitet lige nu. Jeg tænker, at du har brug for tid til at undersøge tingene nærmere. Her er du allerede godt på vej, idet du har spurgt dig selv, om det er trygheden og hyggen ved at være sammen med en pige, som fascinerer dig, eller om du er forelsket. Det er vigtigt, at du mærker efter i dig selv og prøver at finde frem til, hvad det er specielt ved kvinder eller måske kun din veninde, som giver dig de stærke følelser. Hvad det er, som tænder dig, både fysisk og følelsesmæssigt. Det kan også være, at du er så fascineret af din venindes personlighed og udseende, at det minder om forelskelse?
Du lærer dig selv at kende gennem hele livet og måske er tidspunktet nu, hvor du opdager, at du bliver tiltrukket af kvinder? Det er da bare skønt at blive klogere på sig selv. Jeg kan godt forstå, at du engang imellem er frustreret over ikke at vide det og skulle tage stilling til dette nye i dit liv. Når man er i tvivl om noget, så er der godt at snakke med andre, som forstår hvad man går igennem, og i dette tilfælde vil det være en god ting at tale med folk, som er homo- eller biseksuelle. Det kan måske føles lidt svært at finde nogen lige nu og hér, men du kan let finde frem til foreninger på nettet, hvor man kan læse andres historier, mødes og tale sammen og måske blive klogere på sig selv dén vej. Jeg kan fx anbefale dig at kigge på Landsforeningen for lesbiske, bøsser, biseksuelle og transseksuelles hjememside for unge. Den finder du her.
Du skal som sagt ikke være bekymret for din families og dit netværks forhold til homoseksualitet lige nu. Du ved jo endnu ikke, hvad du er. Du er ved at finde ud af det. Hvis du finder ud af, at du er homoseksuel, kan det være, at du først vælger at fortælle dine nærmeste om det, når du på et tidspunkt har fundet dig en kæreste og fundet dig godt til rette med din seksualitet. Det haster ikke lige nu. Det kan jo godt være, at du måske finder frem til, at du mest er til drenge alligevel, hvem ved? Det vil tiden vise.. Det er heller ikke afgørende, at du træffer beslutningen lige nu. Nogle tager flere år om at finde ud af deres seksualitet, så det er helt naturligt, at du stadig er meget usikker.
Det bedste du kan gøre for dig selv er at tage dig selv og din seksualitet alvorligt, hvilket du også gør. Tænk ikke så meget på, hvad andre mener, men prøv tingene af hen ad vejen, så du finder frem til DIN vej.
Held og lykke med det.
Hilsen Linda