Hjælp til veninde
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Cyberhus
Jeg har en veninde i min klasse som er rigtig sød. Vi har altid haft det godt sammen, og har altid kunne snakke om ting hvis det var det.
Men hver gang vi får en stil eller en form for aflevering tibage, bliver hun rigtig ked af det. Hun er ikke så fagligt stærk i modsætning til mig. Jeg får for det meste ti eller tolv, mens hun næsten altid får fire. Hun begynder tit at græde inde i klassen. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, jeg plejer at sige at fire er rigtig godt, og at det er det man skal have for at kunne betegne sig selv som bestået (jeg ved godt, at det er 02, men altså det er næsten det samme).
Mine forsøg på opmundring virker ikke rigtig. Det hjælper heller ikke så meget, når hun spørger, hvad jeg har fået. Der bliver hun bare endnu mere ked af det. Jeg ved slet ikke hvordan jeg skal tackle det her. Det er rigtig svært at sige at fire er en god karakter, da den jo i virkeligheden måske ikke lige er det, man gerne vil have, men jeg ved bare ikke, hvad jeg skal sige til hende.
Har I måske et råd til, hvad jeg kunne sige?

Svar:
Hej Anonym
Jeg vil gerne starte med at sige at jeg synes du lyder som en helt fantastisk veninde. Din veninde er heldig at have én som dig.
Jeg kan godt forstå at din veninde bliver ked af det hvis hun har det svært fagligt og altid oplever at hun får mindre gode karakterer når I får aflevering tilbage.
Jeg synes allerede du gør det helt rigtige når du prøver at opmundre hende og sige at 4 er en god karakter. Men det er selvfølgelig let for din veninde at sige at det jo bare ikke er godt nok...for det er jo ikke så godt som 10 eller 12 og det har hun jo også ret i.
Problemet med sådan en karakter er at den meget tydeligt siger noget om man er god eller dårlig til en bestemt ting. Men den siger jo ingenting overhovedet om man er et godt menneske, en god veninde eller god til en masse andre ting som ikke lige blev målt og vejet i afleveringen.
Men dit spørgsmål er hvad du kan gøre for at hjælpe din veninde. Jeg kan komme i tanke om et par ting:
1. Måske kunne du foreslå at din veninde får noget ekstra hjælp til det faglige. Det kunne både være noget ekstra hjælp på jeres skole, men der findes også et sted som LektierOnline hvor der sidder frivillige voksne der kan hjælpe med lektier og opgaver. De kan selvfølgelig ikke lave afleveringerne for din veninde, men de har måske lidt bedre tid til at forklare og hjælpe end der er i jeres klasse til daglig? Du eller din veninde kan læse mere om Lektier Online her
2. Måske kunne det også hjælpe lidt at prøve at fjerne fokus lidt fra selve karakteren. Måske kunne du sige til din veninde at du synes det er helt lige meget hvilke karakterer hun får. At du synes hun er fantastisk, sød og skøn lige meget om hun får 4 eller 12. Jeg ved godt at det ikke fjerner din venindes frustration over at have det svært fagligt, men jeg tænker alligevel det kan hjælpe hende at blive mindet om at hun stadig er god nok...lige meget hvilken karakter hun får.
3. Som det sidste tænker jeg om det kunne være en mulighed du og din veninde kunne lave nogle opgaver eller projekter sammen ind i mellem. Nu ved jeg ikke præcis hvad det er for nogle ting din veninde har svært ved fagligt, men ud over sådan noget med at kunne regne og skrive handler afleveringer også ofte om at lave en god og overskuelig opstilling af sin aflevering og måske kunne din veninde får nogle gode tips af dig?
Som sagt synes jeg du er en helt fantastisk veninde. Jeg håber du har fået lidt ekstra inspiration til hvad du kan gøre for at støtte din veninde. Det er godt og vigtigt at hun har en veninde som dig, men det er selvfølgelig også vigtigt at hun får hjælp og støtte fra skolen, så det ikke er dit ansvar...for det er det ikke.
Mange hilsner
Niels-Christian