Hjælp til at fortælle forældrene det

brevkassespørgsmål

Hjælp til at fortælle forældrene det

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

hej, jeg er den dreng, der har stillet spørgsmålet med titlen 1 testikel. Jeg ved ikke, hvordan jeg skal fortælle mine forældre det, at jeg skal gå til lægen. ved godt at spørgsmålet ikke skal være i denne her kategori.

Svar:

Hej med dig

Jeg synes det er rigtig fint at du skriver ind igen, når du er i tvivl om hvordan du skal få det sagt til dine forældre. Som teenager kan man godt synes at sådan noget er rigtig pinligt og man har lidt ekstra lyst til at have de dele af kroppen for sig selv. Men samtidig er det rigtig vigtigt at du får det undersøgt hos en læge og så skal du snakke med dine forældre først.

Jeg tror du skal tænke på at dine forældre selv har været i din alder en gang og derfor godt ved at det kan være lidt pinligt at snakke om. Jeg tænker at du bare kan sige det lige så stille og roligt, en dag hvor du er alene med en af dine forældre. Det kan fx være i bilen, på vej i skole eller hen at handle. Når man sidder ved siden af hinanden, behøver man nemlig ikke kigge hinanden i øjnene og så virker det lidt nemmere at skulle sige. Du kan også spørge om de vil snakke og så kan du fortælle dem om det og hvis det virker lidt svært, kan du vise dem det brev du skrev i lægebrevkasse, så kan de nemlig også se svaret vi gav dig.

Jeg er sikker på at dine forældre kommer til at tage det helt stille og roligt og at de selvfølgelig gerne vil hjælpe dig til lægen. Hvis det nu ikke er sådan i din familie, så er der faktisk en sundhedsplejerske tilknyttet den skole du går på. Du kan evt. spørge din lærer hvornår han/hun er på skolen og så få en aftale med personen. Hvis du ikke har lyst til at sige hvad det er til din lærer, kan du bare sige at det er privat.

Jeg håber du kunne bruge mit svar og at du snart får snakket med dine forældre, så du kan komme til lægen.

Venlig hilsen Marianne