HJÆLP TIL KONFIRMATION!
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Jeg har valgt, ikke at blive konfirmeret i starten af året. Nu tiden snart kommet, og alle snakker om forbereldeser, fest, gaver, konfirmation osv. Jeg fotryder ikke, at jeg stopped til konfirmationsforberedelse, men jeg føler mig udenfor. Jeg elsker fest og farver, og har lyst til stadig at holde en fest, da jeg tit forestiller mig den perfekte konfirmation med den hvide, smukke kjole, festen, kirken, gaverne... Hvilket netop er det, jeg valgte at sige nej til. Er der nogle anledninger, som evt kunne bruges til at holde noget alligevel? Og i så fald hvordan kunne det se ud? Jeg føler mig en smule fortabt i alt det her.. Håber i vil svare,
Zoé

Svar:
Hej med dig!
Jeg kan godt forstå, at du kan komme til at føle dig lidt udenfor, når alle de andre pludselig begynder at gå op i alt, hvad der har med konfirmation at gøre - fest og gaver osv.
Det, man kan gøre, hvis man ikke ønsker at blive konfirmeret, er at holde en non-firmation. Det er præcis det samme som en konfirmation - bare uden kirken. Det er den samme fest, og man kan have pænt tøj på, og folk har gaver med osv. Man er bare ikke i kirke og blive konfirmeret. Så den mulighed kan du evt. snakke med dine forældre om. Det kræver selvfølgelig lidt forberedelser at holde sådan en fest, så det kan være, dine forældre synes, I er lidt sent ude i forhold til at invitere folk og planlægge festen osv. Men hvis I vælger at holde en non-firmation, er I heller ikke afhængige af, at det skal foregå den dag, hvor de andre skal konfirmeres i kirken, så I kan måske bare holde den på et andet tidspunkt. Vi Unge har faktisk skrevet lidt om, hvordan man holder en god non-firmation. Måske kan du blive inspireret lidt af det? Du kan i hvert fald læse om det her.
Den næste anledning, der kunne komme for dig, til at holde en lignende fest, kunne være, når du fylder 18 år eller måske bliver student eller færdigudlært.
Men hvis du rigtig godt kunne tænke dig en fest snart, som minder om den fest, dine venner skal holde, så kan du prøve at snakke med dine forældre om muligheden for at holde en non-firmation.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
venlig hilsen Janni