Hjælp os

brevkassespørgsmål

Hjælp os

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 8 år 1 måned siden

Hej Cyberhus

Jeg har en kæreste, som jeg er rigtig glad for, men vi er for tiden begyndt at blive rigtig tit uvenner. I starten tog det ikke så meget på mig, men nu er det virkelig hårdt for mig.

Vi har forsøgt at snakke om at prøve at styre os, inden vi bliver ‘’sure’’ eller ‘’irriteret’’ på hinanden og ender op i et skænderi eller en diskussion, men det er som om det ikke virker overhovedet.

Vi er begge meget stædige og vil begge gerne have ret i det vi siger.

Han er den type som ikke bare kan sige ‘’whatever’’ og så komme over det, men nærmest er sur i flere dage, før han bliver lidt ok igen.

Jeg prøver at være stille og rolig, når vi diskutere eller skændes, men jeg føler, at jeg bliver mere og mere en tikkende bombe indeni, fordi jeg ikke kan få lov til at blive sur ligesom ham og så komme ud med det jeg vil sige, uden han skal blive endnu mere sur.

Jeg er begyndt at lukke mig selv mere inde og føler selv, at jeg er ved at miste mine følelser for ham mere og mere.

Min bedsteveninde siger, at det lyder som om, at det ikke bliver bedre, men bare værre og værre med tiden, og at jeg skal stoppe det, mens legen er god, men jeg er bare den type der kæmper til det sidste og tror på, at det nok skal ordne sig.

Jeg har heller ikke lyst til at miste ham, fordi jeg endelig har mødt en person, som jeg elsker utrolig højt. Vores forhold er jo perfekt, når vi ikke er uvenner.

Så inden jeg afgør med mig selv, om jeg virkelig skal afslutte det, holde pause eller hvad jeg skal, har I så nogle fif til mig og min kæreste, som vi kunne bruge, eller hvad vi evt. kunne gøre?

For jeg har virkelig ikke lyst til at miste ham.

Mvh mig

Svar:

Kære du

Jeg kan godt forstå du er frustreret over din situation. Det er svært når man på den ene side er rigtig glad for en person som man på den anden side ofte er årsag til masser af frustration og smerte.

Jeg synes du allerede selv har gjort dig nogle rigtig gode tanker om dit forhold til din kæreste og om hvad du kan gøre for at komme videre. Enten sammen med din kæreste eller uden ham.

Det første og vigtigste skridt som jeg oplever du har taget er at du har taget stilling til at jeres kommunikation ikke fungerer som det er lige nu, og at det betyder at jeres forhold ikke kan fungere og fortsætte...som det er nu.

Du spørger efter nogle råd til hvordan I kan kommunikere bedre, og jeg forstår dig sådan at det er et "sidste" forsøg på at gøre jeres kommunikation bedre og på den måde skabe en basis for at I kan blive sammen. Jeg tænker at det er en ret moden og sej beslutning du har taget der. At du vil give det endnu en chance og se om der er en mulighed for at det kan blive bedre igen.

Jeg har selvfølgelig ikke nogle gyldne tips som bare løser det hele men jeg vil foreslå et par ting som måske kan hjælpe jer til at kommunikere bedre:

1. Lav meget konkrete regler for hvordan I taler sammen når der er noget I er uenige om.
Du siger at I allerede har talt om at I skal prøve at være mere rolige når i diskuterer eller skændes. Problemet er nok bare at det for de fleste er svært at huske den slags når først følelserne kommer op i det røde felt. Noget der kan hjælpe for nogen er at lave MEGET firkantede regler for hvordan de her snakke skal være.
Det kunne være noget med at man hver har 5 minutter til at fortælle hvad man tænker og føler om situationen og at den anden imens overhovedet ikke må sige noget men kun må lytte. For nogen kan det hjælpe at man bliver så konkret at man faktisk sætter en timer til 5 minutter på mobilen, så man har nogle meget stramme regler at gå ud fra.
Jeg ved godt at det lyder lidt kunstigt og måske også mærkeligt, men jeg ved at det kan fungere rigtig godt for nogen.

2. Skriv til hinanden
I kunne også overveje at skrive breve til hinanden som I skal læse op for hinanden. Breve som I har haft god tid til at skrive som virkelig kan forklare hvad I tænker og føler omkring det problem eller den situation I er uenige omkring. Fordelen ved et brev er først og fremmest at man bliver tvunget til at tænke sig grundigt om hvad det egentlig er man gerne vil sige når man skal formulere sig på skrift. En anden fordel er at man kan sikre at den anden faktisk når at modtage hele budskabet når man læser brevet op (eller hvis den anden selv læser brevet) i modsætning til når man diskuterer hvor man let kan komme til at afbryde hinanden og derfor måske slet ikke får sagt det man gerne vil og heller ikke får hørt hvad det egentlig er den anden har på hjerte.

Om det vil virke for jer er svært at sige, men det er i hvert fald en mulighed. Prøv og snak med din kæreste om det og måske kan du spørge ham direkte om han er frisk på at se om I kan blive bedre til at kommunikere og dermed også få det bedre sammen som kærester. Det er selvfølgelig vigtigt at sige det er afgørende at din kæreste også har lyst til at give det en chance og afprøve nye måder at kommunikere på, og derfor er det også vigtigt at den præcise måde at gøre det på er noget I skal være fælles om at beslutte.

Jeg krydser fingre for at I finder ud af det, og at I kan genfinde glæden ved hinanden som kærester.
Hvis det ikke lykkes, håber jeg du vil holde fast i dig selv og finde glæden på en anden måde...uden din kæreste.

Bedste hilsner
Niels-Christian