HJÆLP NU!
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
hej CB, er glad for denne side i har hjulpet mig rigtig meget:D
jeg kunne rigtig godt tænke mig en kæreste da det er flere år sidenjeg sidst har fået at vide af en fyr jeg er smuk osv. man savner det lidt efter tiden :/
jeg har bare det problem at jeg inge drengevenner har og jeg aner ikke hvordan jeg skal komme i kontakt med drenge, jeg er en pige uden selvtillid og jeg undskylder tit for det jeg siger, det er kun min bedsteveninde og min eks der ved hvordan jeg rent faktisk kan være når jeg har lige så meget selvtillid som alle andre.
jeg vil gerne have ført den selvtillid jeg har derhjemme ud i skolen så jeg får nogle nye kontakter, jeg har tyndt kort hår (så tyndt man kan se igennem det), små blå øjne, jeg vejer det jeg skal bortset fra at jeg har fået en delle på maven, jeg er meget lille af min højde og som jeg er blevet mobbet rigtig meget med, jeg har strækmærker fra hofter til knæ (har været til læge med det), jeg har uren hud, mit tøj er anderledes end de andres jeg høre hård rock og har maget stærke meninger på grund af de sidste 3 ting er der mange der syntes at jeg er kikset og underlig.
jeg har virkelig et problem hvad der ang min selvtillid, jeg vil SÅ gerne have en ny kæreste, en der ikke er mig utro, siger grimme ting til mig osv. jeg kunne godt tænke mig en normal kæreste men hvordan skal jeg nogensinde få fat på en når jeg ikk tør at snakke med dem pga min selvtillid og når jeg så endelig har deres opmærksomhed så kan jeg ikke holde det kørende fordi jeg ikke aner hvad jeg skal skrive med dem om.
PLZ hjælp mig, jeg mangler selvtillid og ville elske at føle mig elsket igen.
HJÆLP hvordan bliver jeg den jeg gerne vil være ude på skolen? hvordan får jeg min selvtillid tilbage og hvordan kommer jeg i kontakt med de drenge?
håber at i kan hjælpe igen.
mange tak på forhåd hilsen gymnasie pigen fra mors :)

Svar:
Kære dig
Først og fremmest tusind tak for din ros. Vi er meget glade for, at du kan bruge vores side.
Når man er på din alder, er det en helt naturlig ting gerne at ville have en sød kæreste.
Jeg kan læse, at der er nogle ting omkring din selvtillid der fylder meget, og som gør det svært for dig at turde opsøge og holde kontakten til søde drenge.
Ud fra dit brev, forstår jeg det som om, at du har en masse selvtilid derhjemme og når du er sammen med din bedsteveninde. Så slapper du nemlig af og er helt dig selv.
Når du er i skolen, mister du noget af din selvtillid, fordi du måske ikke føler dig tryg og er bange for, hvad andre tænker om dig.
Faktisk så går de fleste unge - især piger rundt, og har det på samme måde som dig.
Selvom du måske ikke lige tror det, gemmer mange unge sig i en udklædning, så de fremstår som sikre på alt uden at være det.
Et eksempel er at nogle unge piger klæder sig i det tøj deres veninder kan lide, fordi de ellers er bange for, at de ikke længere er en del af den venindeflok, selvom de inderst inde ønsker at klæde sig anderledes.
Du skal derfor vide at følelsen af usikkerhed og mindre selvtillid er helt normalt, og der er nogle ting du kan gøre, så du vinder din selvtillid tilbage.
Ud fra din beskrivelse af dig selv lyder du som en smuk og stærk pige, der kender dine egne holdninger og har din egen smag.
Det kaldes at være unik. Det er kun rigtig godt at være unik - for så er man noget særligt. Du er helt din egen person, og det er det bedste, man nogensinde kan være.
Det første du kan prøve er, at acceptere hvem du er som person. Der findes kun én person som dig, og derfor er du noget helt specielt.
En øvelse kan være, at du skriver ned på et stykke papir, hvilke ting der gør dig, til hvem du er. Disse ting skal du lære at holde af - for så lærer du at holde af dig selv.
Tag papiret med i skole. Når du føler, at du mangler selvtillid, så gå hen et sted, hvor du kan læse de ting, du har skrevet om dig selv.
Tænk på, at de ting der står på papiret netop er en beskrivelse af, hvem du er. Det skal du altid føle sig stolt ved. Papiret kan måske derfor blive din støtte til, at du husker på, hvem du er.
Det er vigtigt, at man ikke laver sig om for at få en kæreste, men at man finder en kæreste, der bliver forelsket i, hvem man er som person.
Derfor er det vigtigt, at du ved, hvem du er, og at du rent faktisk elsker dig selv.
Det tager tid at bygge sin selvtillid op, og det kan være rigtig svært, men hvis du virkelig ønsker det, så lykkes det helt sikkert!
Først når du elsker dig selv fuldt ud, det vil sige uanset om du er i skolen eller hjemme, så kan en anden også begynde at elske dig.
En anden øvelse kan være, at lade være med hele tiden at tænke over, hvad andre nu mener om dig.
Hvis du hele tiden går og tænker over, at de andre i skolen ser dig som kikset eller underlig, så sætter kroppen et forsvar op, så din selvtillid bliver mindre.
Øv dig derfor i, kun at tænke postive tanker omkring andre. Det kan fx være "jeg har en god mening omkring det her, og det synes de sikkert er sejt," eller "folk synes, at jeg har min egen fede stil."
Når man ignorer negative tanker overtager de postive den måde man reagerer og føler på.
På den måde lærer du, at være ligeglad med hvad de andre tænker, og bare fremstår, som hvem du i virkeligheden er.
Det er dog vigtigt, at du ved, at din selvtillid ikke kommer fra den ene dag til den anden. Det kan godt tage tid, fordi det er helt vildt svært.
Derfor skal du have tålmodighed og prøve de her øvelser af - og med tiden kommer din selvtillid tilbage.
Når du har øvet dig i at få din selvtillid tilbage i skolen, kan du begynde at kigge efter søde drenge, og kan sikkert også mærke, at du har mere mod til det.
Mange drenge falder for piger som er sig selv, og som ikke er bange for at tage det første skridt.
Det kan være svært at sige, om den søde dreng, du falder for er fra din skole, én du møder i fritiden, én som du ser i bussen eller et andet sted.
Hvis du går i en klub eller til en sport gælder det også om at holde øje dér. Søde drenge kan man møde alle steder. Så hold øjnene åbne.
Det kan også ske, du har nogle veninder, der kender en sød fyr?
Du kan altid starte med at smile til drengen, og hvis han smiler tilbage, så synes han sikkert, at du ser sød ud.
Hvis du er modig nok kan du spørge ham, hvad han hedder og måske om hans nummer.
Når du falder i snak med en sød dreng, kan du snakke med ham om alt. Hvad vil du gerne vide om ham?
Drenge elsker at fortælle om sig selv, hvis de får chancen. Hvis du spørger løs om alt muligt, får du både en god samtale igang og lærer ham at kende.
Du kan spørge ham om alt lige fra familie, til fremtidsdrømme, skolen, musiksmag, filmsmag, yndlingsmad og interesser.
Husk på, at man ikke altid bare skal tage den første og bedste. Hvis drengen ikke virker vildt interesseret eller er særlig sød mod dig, så spild ikke din tid på ham.
Det kan tage tid at finde den helt rette, men man er heller ikke i tvivl, når man så finder ham.
Selvom du gerne vil føle dig elsket af en dreng lige nu så tænk over, om det ikke er det værd at vente på den rigtige.
Du fortjener helt sikkert det bedste, og derfor skal du have en kæreste, der er sød mod dig og som elsker dig, for hvem du er.
Jeg håber, at du kan bruge mine råd om, hvordan du kan få din selvtillid tilbage. Held og lykke med jagten på en sød kæreste.
Kærlig hilsen Mette