Hjælp mig med at redde mit forhold!
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Cyberhus
Jeg har en kæreste, som jeg har været sammen med i snart 2 måneder. I starten gik alting så fantastisk godt, og jeg troede endelig, at jeg havde fundet en, som kunne klare mine humørsvingninger, da han er så rolig som person.Men de sidste to uger har jeg været ret sur på ham on/off, uden at vi endte som uvenner.Indtil en aften, hvor han havde lovet mig noget, og ikke ender med at gøre det alligevel, og så bliver jeg simpelthen så sur på ham, at vi dagen efter begynder at skændes, og han fortæller, at han er træt af, at det hele tiden skal gå ud over ham. Vi får snakket tingene igennem og får hævet humøret op, og om aftenen samme dag, er alt glemt. Næste dag vågner jeg op til en lang besked fra ham omkring et opslag jeg har slået op på en af mine rigtig gode drengevenner, som er som en bror for mig.Han skriver, at han ikke synes det er okay, at jeg har skrevet, at jeg elsker ham til ham min ven, selvom jeg har forklaret ham 10000 gange før, at der aldrig vil komme noget mellem os, og jeg ikke elsker ham på samme måde, som min kæreste.Det ender så også med, at vi bliver uvenner, men til sidst magter jeg bare ikke mere og lader ham være. I løbet af næste dag skriver vi stille og roligt frem og tilbage, og får fortalt hinanden, at vi elsker hinanden og savner hinanden rigtig meget (vi har ikke set hinanden i snart 3 uger), men så igen om aftenen samme dag, begynder vi at diskutere. Jeg ville skrive til ham for at få tingene løst, men det endte med at gøre alting værre. Vi havde aftalt, at jeg skulle komme op på hans skole og sige hej, men nu vil han overhovedet ikke se mig.Jeg ved det har ramt ham rigtig hårdt at se, at jeg har skrevet til en anden fyr, at jeg elsker ham, og jeg har prøvet at forklare så mange gange, at jeg lige så godt kunne kalde det for "at holde af", men han lytter tydeligvis ikke.Min bedsteveninde og jeg er enige i, at det er ved at blive trukket for langt ud, og da jeg fortalte ham det, på en meget pæn måde, flippede han fuldstændig ud.Jeg har spurgt ham, om jeg ikke kan gøre det godt igen, men svaret er nej. Kun tiden kan klare det - måske.Nu er jeg så her... 3 dage efter han skrev den lange besked.. Og jeg aner ikke hvad jeg skal gøre.Jeg er så bange for at miste ham, og jeg græder hele tiden. Jeg kan ikke sove og hele min krop gør ondt, specielt hovedet og brystet..Det skal lige siges, at jeg er på efterskole, så derfor har vi ikke så meget mulighed for at se hinanden og snakke om tingene face2face.Håber ikke det virker alt for indviklet. Please, hjælp mig med at redde mit forhold!Hvad gør jeg?Hilsen mig

Svar:
Kære dig
Det lyder som om, at den her situation går dig rigtig meget på, og det er forståeligt nok, da det er hårdt at være uvenner med en person som man holder så meget af. Det er typisk sådan, at dem vi elsker allermest, også er dem som vi kan komme til at såre allermest, måske fordi der er så mange store følelser indblandet. Jeg vil prøve at skrive lidt om, hvad jeg tænker om din situation herunder.
Jeg tror der er mange kæresterpar, der kender til det her med at man let kan blive uvenner - at det går op og ned med humøret, hvor man det ene øjeblik har det fantastisk, og det næste er på vej i en stor konflikt. Nogle gange tror jeg også, at det kan være særlig svært, hvis man ikke ser hinanden så tit, da man måske lettere kan misforstå hinanden, når man bare skriver sammen over mobil, da der mangler kropssprog, og måske bare det at kunne se hinanden i øjnene. Jeg kommer derfor til at tænke på, om I måske i stedet for at skrive sammen, kunne ringe sammen en gang om dagen eller snakke over facetime eller skype? Det kan være at det ville give noget nyt, bare det lige at se hinanden, selvom man stadig ikke er sammen i virkeligligheden.
På det du skriver, lyder det som om at det især er det her med, at du har skrevet til din gode ven at du elsker ham, at din kæreste er blevet rigtig vred over. Når vi reagerer med vrede lægger der tit en anden følelse bag, som i dette tilfælde måske handler om at din kæreste er bange for at miste dig, eller at han ikke er god nok, når du skriver sådan til en anden, selvom du har forklaret ham at det ingenting betyder. I et forhold har vi det tit med, at se på ting ud fra hvert vores perspektiv, man kan sige vi står på hver vores ø, og synes det er svært at forstå den andens reaktioner, fordi vi ser tingene med vores egne briller. Derfor kan det nogle gange hjælpe, hvis man får etableret en bro man kan gå over, mellem ens egen ø og ens kærestes. På den måde, kan man gå over på sin kærestes ø og se på hvordan det er at være ham, og han kan gå over på din, og se hvordan det hele fungerer ud fra dit synspunkt. På den måde, kan man nogle gange få øje på nogle nye ting, som gør at man forstår hinanden bedre. Hvis du fx forestiller dig, at din kæreste skrev en sød besked til hans bedste veninde, hvor han skrev at han elskede hende. Ville det mon give dig en bestemt følelse indeni? Måske ville du være ligeglad, fordi du godt ved, at din kæreste elsker dig rigtig højt, og det ikke kan sammenlignes med følelserne til veninden, men det kan også være at en del af dig ville blive i tvivl om, hvor du har ham.
På det du skriver, kan jeg høre at du har det rigtig skidt, og er bange for at miste din kæreste, og du også har fysisk ondt i hoved og bryst. Det lyder rigtig ubehageligt, at du har det sådan, og når man er uvenner, kan det hele måske føles håbløst og uoverskueligt. Men måske er det i virkeligheden bare et opkald der skal til? Hvor I sammen får snakket ud om det hele. Alle forhold går op og ned, og det er helt naturligt at man nogle gange skændes og bliver sure på hinanden. For det meste bliver vi gode igen. Nogle gange er det små ting der gør den store forskel, en undskyldning, et opkald eller en god natssøvn.
Du skriver at du har snakket med din bedste veninde om det hele, og det synes jeg er rigtig godt. Det kan nemlig tit være en god ide at snakke med nogle om de ting, der går en på, og det kan sagtens være at dine veninder har gode råd. Hvis du har brug for at snakke mere, kunne det måske også være en mulighed for dig at snakke med en lærer om det ude på skolen, da det lyder som om, at det er noget der påvirker dig rigtig meget.
Hvis du har lyst er du altid velkommen til at skrive til os igen her i Cyberhus, både i brevkassen, men også i vores 1-1 chat, hvor der sidder rådgivere klar til at lytte. Jeg håber at situationen mellem dig og din kæreste snart bliver bedre igen, jeg ønsker dig held og lykke med det.
De bedste hilsner
Annika