hjælp! er forvirret
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
hej b. jeg er en pige på 15 år. jeg er meget fortvivlet. jeg har en mega sød kæreste men når jeg er alene, og kan tænke over tingene. har jeg det bare som om min kæreste og jeg er blevet en vane, det er ved at være rigtigt kedeligt, vi har snart 7 måneders dag. og jeg ved ikke rigtig om jeg skal slå op eller blive i forholdet. da vi startede med at blive kærester lovede jeg ham at jeg ikke ville slå op for at gøre ham glad. jeg havde det underligt ti mode da jeg lovede ham det. kan ikke forstå hvorfor jeg havde det sådan. nogle uger efter vi kommer sammen, fortæller han mig at han har haft noget kørende med en veninde som vi kalder c. jeg begyndte at blive sur og vred og meget ked af det. men jeg forblev sammen med ham. har bare ikke rigtig den samme tilid til ham som jeg havde inden, og det plager mig stadig. han fortalte det over sms. jeg var ved at gøre rent da han gjorde det. men overvejer at gøre det forbi, pga det er ved at være en vane at være kærester med ham og kedeligt. men holder stadig utroligt meget af ham. ved ikke om jeg skal gøre det eller lade vær.hader at knuse hjerter. ville heller knuse mit ejet end en andes. han var der for mig da min far døede. det væreste er jeg går i klasse med ham. og at det sikkert ville gøre mere ondt at se ham eller at han ser mig hver dag end hvis det var en jeg kendte uden for skolen. og jeg ville ikke gøre ham ondt. Har i nogle råd til hvad jeg skal gøre og hvis jeg skal så op med ham hvordan jeg gør det på den blideste måde uden at såre ham for meget? svar gerne hurtigts muligt

Svar:
Hej
Jeg forstår godt din følelse af at det kan virke nemmere selv at blive såret end at skulle såre andre. Men hvis du ikke ønsker at være i et forhold med ham længere, er det også det bedste for ham at du gør det forbi. Så får han mulighed for at komme over dig. Det er ikke rart at være sammen med en der egentlig ikke rigtig har lyst. Du må derfor mærke efter om du har lyst til at give det en chance eller om du vil gøre det forbi.
Du skriver, at du lovede ham i starten at du ikke vil gøre det forbi. Sådan et løfte er svært at holde, og det er ikke en grund til at blive sammen. Når I ikke er ældre end i er, er der ikke så stor sandsynlighed for at man bliver sammen altid. Det vil han måske også kunne forstå.
Det er desværre svært at slå op med en person uden at såre. Men man kan gøre det på en blid måde. Sæt dig ned og tag dig tid til at snakke med ham. Forbered hvad du vil sige og tag dig tid til at lytte til ham.
Du kan som skrevet også vælge at give det en chance. HVis du stadig har følelser for ham, men bare synes at forholdet er blevet trivielt kan du prøve at ændre på det. Du kan snakke med ham hvordan du har det, og om I måske kan begynde at lave nogle andre ting end I plejer.
Jeg håber du finder den bedste løsning for dig. NOgen gange er man nødt til at tænke mest på sig selv. Du skal heller ikke være i et forhold som du ikke er glad i.
Venlig hilsen Denise